Omzet Fastned groeit sterk maar verlies blijft

Hoewel de afzet, omzet en het aantal klanten van Fastned afgelopen halfjaar sterk zijn gegroeid vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, blijft het snellaadnetwerk in de rode cijfers. Onder de streep resteerde na juni 2017 een verlies van ruim twee miljoen euro. Dat is wel iets lager dan H1 van 2016.

Niettemin blijft het in Amsterdam zetelende bedrijf optimistisch, gezien de aantrekkende afzet van elektrische auto’s. De markt groeit – en daarmee het potentieel voor Fastned. “Er zijn inmiddels zelfs wachtlijsten voor EV’s, zoals de Opel Ampera-e en de Hyundai Ioniq EV”, zegt ceo en mede-oprichter Michiel Langezaal. “We verwachten een sterke toename van het aantal EV’s zodra de tweede generatie met een grotere range in Europa op de markt komt.”

Portfolio

Daarbij doelt Langezaal op auto’s zoals de Tesla Model 3 en Nissan Leaf II, die waarschijnlijk begin 2018 worden geleverd. Op basis van deze ontwikkelingen en de verwachte vraag voor snelle laaddiensten heeft Fastned afgelopen half jaar tijd en middelen geïnvesteerd in uitbreiding naar Londen, Duitsland en België. “Wij geloven dat het ontwikkelen van een portfolio van hoogwaardige locaties in heel Europa van grote waarde is zodra de EV-revolutie echt van start gaat. Wij zijn de Shell van de toekomst, alleen zijn onze bronnen zon en wind.”

Van der Valk

In het cijferoverzicht dat het bedrijf vandaag heeft bekendgemaakt floreren zowel de afzet (+125 procent), omzet (+119 procent) als het aantal actieve klanten: 3.967 (+64 procent t.o.v. H1 2016). Fastned bouwde in 2017 zes nieuwe stations, waarmee het netwerk groeide naar 63. Verder werden in Duitsland veertien locaties verworven en startte een samenwerking met Van der Valk voor snellaadstations in Nederland en België.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †