Er was een tijd dat ‘veertien procent’ een hype was, zelfs onder particulieren zonder auto van de zaak. Dat dit percentage voor hen niet van toepassing was, leek er niet toe te doen. Wat is er over van dit nichesegment?

Het dieselsegment dat voor deze lage bijtelling in aanmerking kwam heeft uiteindelijk een vloot van 317.373 nieuwe registraties opgeleverd. Het merendeel daarvan is nog op de Nederlandse wegen tevinden, minus tienduizend welteverstaan.

Een mooie graadmeter om te zien hoe deze bijtellingvriendelijke modellen zich hebben ontwikkeld is de wagenparkindex, de factor die vertelt hoe veel auto’s er van dat type en bouwjaar nog rondrijden vergeleken met de nieuwregistraties. Is dat gelijk, dan is de wagenparkindex 100. Zijn het er meer dan is er netto dus geïmporteerd, zijn het er minder dan is er sprake van export of total loss. Het hele segment is goed voor een index van 96,8 ofwel iets minder dan de nieuwregistraties. De echte verschuiving is te zien op eige-naarsniveau. Zo is de wagenparkindex voor leasemaatschappijen 72,1 terwijl die van de particulier op liefst 186,4 staat. In volume ontlopen beide groepen elkaar niet zo veel. De particulieren zijn inmiddels goed voor een vloot van 132.635, nog geen twintigdui-zend meer dan de leasemaatschappijen. Nu bekend is dat dit bijtellingspercentage eindig is verwachten leasemaatschappijen wel wat oprekking van lopende contracten zodat de berijder wat langer van een paar hon-derd euro belastingvoordeel kan genieten. Vanzelfsprekend betekent dit het naar ach-teren schuiven van de vervangingsvraag en dat drukt de nieuwregistraties de komende periode.

Wilt u de volledige analyse lezen klik dan hier.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties