Schaalvergroting in schadeherstel is al jaren onderdeel van de veranderende aftermarket in Nederland, waarbij naast schaalvergroting ook de verbreding van de activiteiten de norm wordt.
Al toen FOCWA nog als enige branchevereniging de schadeherstelsector vertegenwoordigde, was er intern discussie over de balans tussen onafhankelijke schadeherstellers en dealergebonden schadeherstelbedrijven, en waren de relatief grote schadeherstelbedrijven die tot een dealergroep behoorden al bezig hun marktpositie te versterken. Inmiddels is FOCWA opgegaan in BOVAG, telt de afdeling schadeherstel 716 vestigingen en heeft het proces van schaalvergroting doorgezet.
Dealerholdings zoals Van Mossel Automotive Groep (26 schadeherstelvestigingen), Bochane (25), Broekhuis (15), Hedin Automotive (11), Emil Frey Nederland (11), Pon Dealer Groep (9) en Louwman Retail Automotive (8) eisen gezamenlijk een steeds groter stuk van de schadeherstelkoek op. De positie van aan dealergroepen gelieerde schadeherstelbedrijven wordt enerzijds versterkt door de nadruk te leggen op het gestuurde werk vanuit de eigen leaseactiviteiten en anderzijds de schaal waarop hun bedrijven acteren.
Uit een analyse van de data van de Aumacon Dealerholding Top 100 blijkt dat de top 50 van dealergroepen eigenaar is van 160 schadeherstelbedrijven en de top 100 van 185 vestigingen. Met andere woorden: de top 50 bepaalt het beeld van het merkgebonden schadeherstel.
ADAS, software en gigacasting zijn onderwerpen die het merkgebonden en merkerkende schadeherstel alleen maar zullen bevorderen. De dealerholdings zitten hier op de eerste rij. De in 2022 opgerichte Autotech Alliantie speelt daar bijvoorbeeld op in. Diverse grote dealerholdings (grotendeels lid van Schadenet overigens) delen in dit samenwerkingsverband, veelal in samenspraak met fabrikanten, hun merkgebonden kennis van bijvoorbeeld reparatietechnieken en zorgen voor input voor de trainingen die de alliantie aanbiedt.
Onderdelendistributeur
Net als in april 2022, toen het werkplaatsconcept Vakgarage werd overgenomen door onderdelendistributeur LKQ Fource, is het nu de franchiseorganisatie achter ASN Autoschade die wordt overgenomen door een onderdelendistributeur, in dit geval door Alliance Automotive Group Benelux (AAGB), met inbegrip van het concept A-Glas voor autoruitschadeherstel en het bedrijfsonderdeel PortoMotive, met het zelf-ontwikkelde schademanagementsysteem PortoView. AAGB zet daarmee een grote stap in de uitbreiding en versterking van haar schadehersteldivisie. Begonnen in 2023 met de overname van MSH Equipment, het vervolgens uitbreiden van de paint- en non-paintdivisie, en het opzetten van erkende opleidingen voor schadeherstel in samenwerking met het Summa College en TECH360 heeft de groep inmiddels een aardige propositie opgebouwd in het marktsegment van het schadeherstel.
Ecosysteem
Met de integratie van al deze activiteiten en het netwerk van ASN-schadeherstellers, die partner zijn van verzekerings- en leasemaatschappijen, fleetowners en dealerorganisaties, heeft AAGB een eigen ecosysteem voor schadeherstel gebouwd, inclusief de levering van onderdelen en banden via de 130 eigen PartsPoint-vestigingen en de 60 partnergrossiers uit het Precisium-netwerk. Het is vergelijkbaar met wat LKQ in België heeft opgezet, met een schadehersteldivisie waarin een combinatie van de lakkendistributie en de onderdelenbeschikbaarheid centraal staat. En wat te denken van de mogelijkheid om de werkplaatsklanten van Autovakmeester en CarProf met hun autoschades door te verwijzen naar een van de ASN-schadeherstelbedrijven in het eigen ecosysteem?