Schaalvergroting in schadeherstel is al jaren onderdeel van de veranderende aftermarket in Nederland, waarbij naast schaalvergroting ook de verbreding van de activiteiten de norm wordt.

Al toen FOCWA nog als enige branchevereniging de schadeherstelsector vertegenwoordigde, was er intern discussie over de balans tussen onafhankelijke schadeherstellers en dealergebonden schadeherstelbedrijven, en waren de relatief grote schadeherstelbedrijven die tot een dealergroep behoorden al bezig hun marktpositie te versterken. Inmiddels is FOCWA opgegaan in BOVAG, telt de afdeling schadeherstel 716 vestigingen en heeft het proces van schaalvergroting doorgezet.

Dealerholdings zoals Van Mossel Automotive Groep (26 schadeherstelvestigingen), Bochane (25), Broekhuis (15), Hedin Automotive (11), Emil Frey Nederland (11), Pon Dealer Groep (9) en Louwman Retail Automotive (8) eisen gezamenlijk een steeds groter stuk van de schadeherstelkoek op. De positie van aan dealergroepen gelieerde schadeherstelbedrijven wordt enerzijds versterkt door de nadruk te leggen op het gestuurde werk vanuit de eigen leaseactiviteiten en anderzijds de schaal waarop hun bedrijven acteren.

Uit een analyse van de data van de Aumacon Dealerholding Top 100 blijkt dat de top 50 van dealergroepen eigenaar is van 160 schadeherstelbedrijven en de top 100 van 185 vestigingen. Met andere woorden: de top 50 bepaalt het beeld van het merkgebonden schadeherstel.

ADAS, software en gigacasting zijn onderwerpen die het merkgebonden en merkerkende schadeherstel alleen maar zullen bevorderen. De dealerholdings zitten hier op de eerste rij. De in 2022 opgerichte Autotech Alliantie speelt daar bijvoorbeeld op in. Diverse grote dealerholdings (grotendeels lid van Schadenet overigens) delen in dit samenwerkingsverband, veelal in samenspraak met fabrikanten, hun merkgebonden kennis van bijvoorbeeld reparatietechnieken en zorgen voor input voor de trainingen die de alliantie aanbiedt.

Onderdelendistributeur

Net als in april 2022, toen het werkplaatsconcept Vakgarage werd overgenomen door onderdelendistributeur LKQ Fource, is het nu de franchiseorganisatie achter ASN Autoschade die wordt overgenomen door een onderdelendistributeur, in dit geval door Alliance Automotive Group Benelux (AAGB), met inbegrip van het concept A-Glas voor autoruitschadeherstel en het bedrijfsonderdeel PortoMotive, met het zelf-ontwikkelde schademanagementsysteem PortoView. AAGB zet daarmee een grote stap in de uitbreiding en versterking van haar schadehersteldivisie. Begonnen in 2023 met de overname van MSH Equipment, het vervolgens uitbreiden van de paint- en non-paintdivisie, en het opzetten van erkende opleidingen voor schadeherstel in samenwerking met het Summa College en TECH360 heeft de groep inmiddels een aardige propositie opgebouwd in het marktsegment van het schadeherstel.

Ecosysteem

Met de integratie van al deze activiteiten en het netwerk van ASN-schadeherstellers, die partner zijn van verzekerings- en leasemaatschappijen, fleetowners en dealerorganisaties, heeft AAGB een eigen ecosysteem voor schadeherstel gebouwd, inclusief de levering van onderdelen en banden via de 130 eigen PartsPoint-vestigingen en de 60 partnergrossiers uit het Precisium-netwerk. Het is vergelijkbaar met wat LKQ in België heeft opgezet, met een schadehersteldivisie waarin een combinatie van de lakkendistributie en de onderdelenbeschikbaarheid centraal staat. En wat te denken van de mogelijkheid om de werkplaatsklanten van Autovakmeester en CarProf met hun autoschades door te verwijzen naar een van de ASN-schadeherstelbedrijven in het eigen ecosysteem?

Netwerken
Het onlangs door AAGB overgenomen ASN is één van de vijf grote schadeherstelnetwerken in Nederland, met daarnaast ABS (dat voor een groot deel bestaat uit Acoat Selected-partners), AAS, AHG en Schadenet. Deze laatste is de grootste, met een kleine 120 deelnemers. De andere ketens hebben zo’n 80 tot 90 deelnemende schadeherstelbedrijven. Deze vijf ketens zijn middels hun diverse aangesloten partners goed voor een netwerk van bijna 450 vestigingen voor schadeherstel. Daaronder bevindt zich ook het merendeel van die aan merkdealers gelieerde schadeherstelbedrijven.
Voor deze netwerken, die met hun inkoopkracht zorgdragen voor het werkaanbod vanuit de zakelijke markt (leasemaatschappijen en fleetowners), kan de schaalvergroting die op dealerniveau verder toeneemt een potentiële uitdaging worden. Door die schaalvergroting kunnen, net zoals bij de internationale grossiersnetwerken gebeurt, de verhoudingen uit balans raken. Met andere woorden: een ketenbestuur zou gedomineerd kunnen gaan worden door één of enkele grote partners.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 december 2024
Studie ziet groeimarkt in batterijreparatie
11 december 2024
Samenwerking Michelin en Brembo
11 december 2024
Groeiambities met behoud van familiewaarden
10 december 2024
Vingerhoets sluit zich aan bij Profile
10 december 2024
Nederlander stelt werkgever verantwoordelijk voor duurzamere mobiliteit
10 december 2024
Stellantis en CATL investeren in batterijfabriek
Meest bekeken berichten
Recente reacties