Grossiersgroep Mekonomen naar Nederland?

De Zweedse grossiersgroep Mekonomen staat op het punt via een acquisitie de Nederlandse autobranche in te stappen, na afgelopen maand net haar grootste Scandinavische concurrent Meca overgenomen te hebben. Het management tipte de financiële wereld bovendien dat de groep in 2020 in twintig Europese landen operationeel wil zijn.

Volgens diverse onderdelenfabrikanten die de groep beleveren, is Mekonomen bovenmatig geïnteresseerd in de Benelux. Bovendien heeft de groep een Nederlandse binding, want investeringsmaatschappij Kempen NV bezit 5,2 procent van de aandelen. Opvallend is dat Lundstedt in het recente jaarverslag aangeeft dat binnen vijf jaar de omzet van de groep niet alleen fors moet zijn gegroeid, maar dat het EBIT-percentage dan voor vijftig procent afkomstig moet zijn van new business.

Mekonomen en Meca zijn qua onderneming een beetje een mix van AD Benelux en Brezan inclusief een flinke dosis ATU: men richt zich zowel op het b-to-b kanaal als de particuliere consument. Mekonomen kent twee typen vestigingen: Mega en Medium. Het onderscheid zit hem met name in de vierkante meters, waarbij vrijwel altijd een mix gemaakt wordt van een werkplaats en een shop. Via de grossiersvestigingen verzorgt Mekonomen de onderdelenverkoop naar zowel garages als particulieren. In het laatste geval fungeren de werkplaatsen van de dealergroep als montageadres of zelfs universele garage.

Mekonomen heeft in haar regio 230 grossiersvestigingen waarvan er 182 in eigendom zijn, de rest is aangesloten via een franchise. Via twee werkplaatsconcepten wordt een netwerk beleverd van 1.338 garagebedrijven. Er zijn 975 zogenoemde Mekonomen Service Centers en 363 Mekopartners. Beide concepten zijn franchises. Het overgenomen Meca realiseerde in 2010 een omzet van bijna 190 miljoen euro. Meca heeft 66 eigen ‘winkels’ en nog eens 24 franchisenemers. Er worden middels enkele concepten bijna 500 werkplaatsen ondersteund, waaronder de eigen formule Meca Car Service.

Lees hier in magazine nummer elf het complete artikel over de mogelijke komst van Mekonomen naar Nederland >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1705 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *