Kwik-Fit onderzoek: doorrijden op winterbanden

Ruim 17 procent van de winterbandenbezitters heeft afgelopen zomer doorgereden zonder de bandenwissel naar zomerbanden te hebben uitgevoerd. Dit betekent dat 5,6 procent van het rijdende wagenpark deze zomer hun winterbanden extra hard hebben laten slijten. Dit blijkt uit cijfers van de tweede Kwik-Fit Bandenmonitor (augustus) naar het wegdekaandeel van de diverse bandenmerken.

Binnen de metingperiode augustus 2012 blijkt dat er in 92,1 procent van de gevallen nog zomerbanden waren gemonteerd, tegenover 65 procent in februari. Het aantal winterbanden stond in augustus op 5,6 procent en bij de vorige meting op 32,7 procent. De banden die geschikt zijn voor de vier seizoenen laten bij beide metingen hetzelfde percentage (2,3) zien.

Winterbandenbezit

Uit de vorige bandenmonitor (februari) bleek dat 32,7 procent van de auto’s op winterbanden stond. Nu is dat logischerwijze een stuk lager. Maar altijd rijdt nog 5,6 procent op winterbanden. Omgerekend naar het aantal bezitters van winterbanden is dat percentage uiteraard hoger, namelijk 17 procent.

In auto’s geredeneerd, bij een wagenpark van ongeveer 8 miljoen personenauto’s, rijden er in de zomer dus meer dan 400.000 nog met hun winterbanden. Wat de redenen zijn dat consumenten dit doen laat zich raden. Naast gemakzucht hebben consumenten wellicht gedacht dat zij nu liever doorrijden op de winterband dan wellicht te moeten investeren in nieuwe zomerbanden.

Wegdekaandeel

Merk Augustus Februari
  (procent (procent)
Michelin 22,7 17,8
Continental 18,3 13,0
Bridgestone 8,6 7,8
Goodyear 6,4 7,0
Vredestein 4,9 8,1
Pirelli 4,3 4,4
Dunlop 3,6 5,3
Hankook 3,3 2,8
Firestone 2,5 0,9
Uniroyal 1,9 2,2
Kumho 1,9 2,6

Bron: Kwik-Fit Nederland

Met een marktaandeel van 22,7 procent is Michelin marktleider in het zomerseizoen, net als in de bandenmonitor van februari. Net als de vorig keer is Continental met 18,3 procent in de augustusmeting de nummer twee. Beide merken scoren niet alleen hoog door hun aandeel in de bandenvervangingsmarkt, maar ook door hun relatief hoge eerste montageaandeel. Omgekeerd evenredig is dat goed te zien bij het marktaandeel van Vredestein. In de winter heeft dit merk een wegdekaandeel van 8,1 procent en in de zomer ‘slechts’ 4,9 procent.

Download hier de Kwik-Fit Bandenmonitor augustus 2012 >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1590 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *