Leaseverkoop plust 49 procent in augustus

De leasesector blijft dit jaar sterk overeind als het om verversing van het park gaat. Even leek het er in juni ( 17 procent) op dat het tempo een stapje terug ging doen, maar eerst juli ( 43 procent) en nu ook augustus ( 49 procent) laten weer flinke verkooptoenames zien van de inzet van nieuwe leaseauto’s.

Tot en met augustus werden er dit jaar al 88.704 nieuwe auto’s op naam van leasebedrijven ingekocht, tegenover 63.117 stuks in dezelfde periode in 2010. Dit is een toename van 40,5 procent, aldus een analyse voor Aftersales Magazine door bureau Aumacon op basis van VWE-cijfers.

Het lijkt er dus op dat de zakelijke rijder blijvend vertrouwen heeft in het overheidsbeleid rondom de bijtelling. Onlangs liet staatssecretaris Weekers via een interview in Autoweek weten nog jaren door te willen gaan met de beide reductietarieven (14/20 procent bijtelling) voor de eigenaren van zuinige auto’s.

Ook de komende maanden mogen er dus nog stevige verversingscijfers van het leasewagenpark verwacht worden, al stellen de slotmaanden voor leaseautoafleveringen doorgaans niet veel meer voor. Tegelijkertijd groeit het leasewagenpark op zichzelf nauwelijks meer. Branchekoepel VNA spreekt in haar jongste inventarisatie van een parkgroei in het tweede kwartaal van een half procent, maar dat is nadat enkele kwartalen op rij steeds krimp te noteren viel.

Voor vrijwel alle merken valt er groei in de leaseafzet te noteren. Naast marktleider Volkswagen (dat dit jaar 55 procent in leasevolume klimt en inmiddels bijna 20 procent van de leasemarkt in handen heeft) doen ook huisgenoot Skoda ( 88 procent vergeleken met 2010) en Seat ( 153 procent) het zeer goed. Andere leasetoppers in de top 20 zijn Peugeot ( 58 procent), BMW ( 53 procent), Citroën ( 71 procent), Fiat ( 94 procent), Hyundai ( 87 procent), Alfa Romeo ( 289 procent) en Mitsubishi ( 122 procent).

Opvallend blijft de verminderde leasepopulariteit van de hybride-merken Toyota (-20 procent) en Honda (-54 procent). Daarnaast doet ook Renault (-4 procent) minder nieuwe leasetransacties dit jaar.

Nieuwe leaseauto’s (excl. RTL)
periode: januari t/m augustus

    2011 2010 percentage
1  Volkswagen  17.484  11.273   55,1
2  Peugeot  7.907  5.001   58,1
3  Opel  6.874  4.889   40,6
4  Audi  5.996  5.682   5,5
5  Skoda  5.157  2.741   88,1
6  Renault  4.984  5.198  -4,1
7  Seat  4.978  1.964   153,5
8  BMW  4.876  3.192   52,8
9  Toyota  3.959  4.933  -19,7
10  Ford  3.783  3.571   5,9
  totale markt   88.704  63.117   40,5

Bron: VWE; bewerking: Aumacon

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 39 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *