Werknemers zouden van hun baas liever een mobiliteitsbudget ontvangen dan een auto van de zaak. Dat blijkt uit een onderzoek van Achmea dat vandaag wordt gepubliceerd. Het onderzoek werd uitgevoerd door TNS-Nipo dat in opdracht van de verzekeraar werd gehouden.
Ruim vijftig procent van de ondervraagden zegt liever voor een budget te kiezen, terwijl 34 procent de leaseauto prefereert. Voor autobedrijven levert dit de mogelijkheid op om weer meer te investeren in de relatie met de berijder. Als het aandeel privérijders stijgt, dan kunnen individuele (werkplaats)afspraken de margedruk weer verkleinen, die ontstaat door de volumeafspraken met leasemaatschappijen. Anderzijds zal een trendbreuk in de zakelijke markt de huidige lessors stimuleren om creatieve concepten te ontwikkelen voor de particuliere rijder.
Overigens blijkt uit het onderzoek dat werkgevers op jaarbasis 15 miljard kwijt zijn aan mobiliteitskosten, waaronder woon- en werkkosten. Achmea denkt dat door het budget flexibeler in te vullen en daarnaast het thuiswerken te stimuleren, deze kosten drastisch naar beneden kunnen.