Minder winterbanden de zomer door

Iedereen in de bandenbranche was ervan overtuigd dat de dalende bandenverkoop mede te wijten was aan consumenten die deze zomer gewoon bleven doorrijden op winterbanden. Uit de vierde Kwik-Fit Bandenmonitor blijkt dat juist niet het geval te zijn. Sterker nog; het waren er zelfs minder.

De Kwik-Fit meting onder 2.200 personenauto’s levert slechts een geringe daling op van het aantal autobezitters dat in augustus nog met winterbanden rondrijdt. Dat is waarschijnlijk een opmerkelijke uitslag voor sommigen in de sector. Was het vorig jaar 5,6 procent van het aantal gemeten banden (dat is 17 procent van het totaal aantal personenauto’s met winterbanden), nu is dat 5,3 procent (16,1 procent).

“Dat is duidelijk tegen alle verwachtingen in. Zo zie je maar dat het onderbuikgevoel niet altijd wordt gestaafd door de actualiteit”, zegt marketingdirecteur Arjan van der Meer van Kwik-Fit.

Wel blijkt dat een deel van de consumenten heeft zitten rekenen. Zij willen wel dat hun auto winterklaar is, maar overwegen schijnbaar geen investering in een set winterbanden. Daaruit is te concluderen dat die consumentengroep is overgegaan tot de aanschaf van een vierseizoenenband. “Dat meer autobezitters het afgelopen jaar hebben gekozen voor vierseizoenenbanden, wordt bevestigd door onze verkoopcijfers”, aldus Van der Meer.

Wegdekaandeel

Opmerkelijke verschillen zijn vooral te zien in de marktaandelen van de diverse bandenmerken. Michelin levert bijvoorbeeld flink in, zowel in z’n totaliteit (dus alle bandentypen) als in het aandeel in de zomerbanden. Met een marktaandeel van 19,2 procent is Michelin de absolute marktleider (dit was in 2012 nog 22,7 procent), maar als het om de zomerbanden gaat moet de nummer één positie nu worden gedeeld met Continental. De Duitsers lijken de Fransen nu op beide fronten in te halen. Beide merken scoren niet alleen hoog door hun aandeel in de bandenvervangingsmarkt, maar ook door hun relatief hoge eerste montageaandeel.

Van der Meer: “Ik vind vooral de bewegingen van Hankook en Dunlop vermeldenswaardig. Deze merken hebben hun aandeel in het Nederlandse wagenpark flink versterkt. Overigens is Hankook ook steeds vaker te zien als eerste montageband. Dat betekent dat hun aandeel de komende jaren verder zal groeien. Daarnaast doen zij het ook goed in de bandenvervangingsmarkt.”

Lees het gehele artikel morgen in Aftersales Magazine nummer 9.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1718 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *