In het dossier ‘dieselgate’ zit tot ergernis van eurocommissaris Bienkowska weinig beweging. Nationale overheden laten het gesjoemel vooralsnog onbestraft; boosdoener VW betaalt (nog) niks aan gedupeerde Europese klanten.

Bienkowska sprak haar oordeel donderdag uit, tijdens de slotzitting van de parlementaire commissie die misstanden in de auto-industrie onder de loep neemt. Pogingen van de Europese Commissie om zelf uitstoottesten te initiëren (met eigen normen) stuiten volgens Bienkowska op verzet in de Europese ministerraad. Hetzelfde lot is tot op heden de mogelijkheid beschoren om te vuile auto’s desnoods van de weg te halen. Landen met een sterke autoproductie vertonen in politiek Europa een weigerachtige houding. 

In september 2015 kwam in de VS aan het licht dat Volkswagen emissiewaarden manipuleerde door middel van software. Daarmee was het grootste schandaal in de auto-industrie geboren. In de sindsdien verstreken anderhalf jaar heeft Volkswagen in de VS onder sterke druk van advocaten en overheden miljardendeals gesloten, om vervolging af te kopen. Het consumentenrecht in Europa biedt die juridische mogelijkheden echter niet, zodat financiële compensatie vooralsnog uitblijft.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
5 december 2025
Car Service Partner groeit met vier bedrijven
5 december 2025
SWOV: Impopulaire maatregelen nodig voor vergroten verkeersveiligheid
5 december 2025
RAI Automotive Industry NL luidt de noodklok
5 december 2025
Vijftig elektrische Mini’s voor Profile
5 december 2025
Texa lanceert E-Diag Charger
4 december 2025
Omzet Autodoc stijgt met 17,0 procent
Meest bekeken berichten
Recente reacties