Onvolledig klantbeeld merkorganisaties

Afdelingen binnen merkorganisaties gebruiken elk hun eigen systemen en kanalen om klanten en prospects te benaderen. Er is nog weinig centrale coördinatie en het eigenaarschap over de data is versnipperd binnen de organisatie.

Dat is een van de conclusies in het recente RDC-onderzoek ‘Digital meets Automotive’. Onder die noemer bracht RDC  recentelijk in kaart in welke digitale transformatie merkorganisaties zitten. Hierbij kwamen onderwerpen aan bod als connected car, data-driven marketing en customer experience.

Uit het onderzoek blijkt volgens RDC dat slechts een op de vijf merkorganisaties beschikt over een volledig klantbeeld, waarbij online en offline databronnen zijn geïntegreerd. “De rest is nog bezig om verschillende bronnen aan elkaar te knopen. In de praktijk blijkt de ambitie om te werken vanuit één centraal klantbeeld dus nog niet altijd te realiseren.”

Honderd procent van de respondenten heeft aangegeven dat men connectiviteit en digitalisering als de heilige graal ziet voor het ontwikkelen van nieuwe diensten. Wel is er bij zestig procent van de merkorganisaties huiver voor negatieve impact van digitale disruptie op hun positie op de lokale- en internationale markt. “Men is bang dat spelers als Google, Microsoft en Apple de industrie naar zich toe zullen trekken.”

Verder leert de RDC-peiling dat tachtig procent van de respondenten data-integratie ziet als grootste hindernis, gevolgd door ‘samenwerking binnen de organisatie’ en ‘vaststellen van een gezamenlijke strategie’. De afdeling marketing zou volgens velen de lead moeten nemen in de transitie naar een goede, data-driven marketing.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *