Renault test met bidirectioneel laden

In samenwerking met We Drive Solar is Renault in Utrecht een proef gestart met elektrische Renaults Zoe die ook stroom kunnen teruggeven aan het net. In Utrecht werden de eerste van in totaal vijftien Zoe’s die voor dit doel zijn omgebouwd in gebruik genomen.

De omkeerbare lader zit in de auto zelf ingebouwd. Daardoor is slechts een kleine aanpassing aan de laadpalen zelf nodig. Doordat de voertuigen ook elektriciteit aan het elektriciteitsnet terug kunnen leveren als er pieken in het verbruik zijn, kunnen zij dienen als tijdelijke opslag van energie. Op deze wijze kunnen zij een belangrijke stimulans zijn voor de ontwikkeling van hernieuwbare energie.

Energietransitie

“Bidirectioneel laden is een belangrijke pijler van de intelligente elektrische ecosystemen van Groupe Renault en past perfect binnen onze doelstelling om de energietransitie te steunen en elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. Groupe Renault heeft voor in het voertuig ingebouwde technologie gekozen om hiermee de kosten van de laadpunten te beperken en zodoende een ontwikkeling op industriële schaal mogelijk te maken. Alleen een dergelijke grootschalige toepassing kan een duidelijke positieve impact hebben op zowel de integratie van hernieuwbare energie als op de kosten voor onze klanten en het elektriciteitsnet”, aldus Gilles Normand, directeur Electric Vehicle Division bij Groupe Renault.

Zeven landen

Bidirectioneel laden zal in zeven landen in verschillende projecten worden getest, in samenwerking met verschillende partners. Na Utrecht volgt eenzelfde project op het Portugese eiland Porto Santo. Daarna zijn Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Zweden en Denemarken aan de beurt.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3056 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters