Vooruitlopend op de publicatie van diens tweejaarlijks marktonderzoek, maakt koepelorganisatie Clepa bekend dat één op de zes verliesgevend is. Voor 56 procent blijft de winst onder de vijf procent. Winst is nodig voor de benodigde investeringen die de Green Deal doelen vragen, benadrukt Clepa.
Op basis van eigen onderzoek van de duurzaamheidsverslagen oordeelt Clepa dat de leden ‘groene en circulaire strategieën adopteren binnen hun waardeketens’. Onder de beoordeelde 27 bedrijven daalde de emissie van CO2 met 4,5 procent tussen 2021 en 2022. Dit vooral te danken aan het gebruik van hernieuwbare energiebronnen die nu 41 procent van de energiebehoefte invullen. Er werd meer afval geproduceerd, een plus van 9 procent, maar daar staat tegenover dat de productie ook toenam in die periode. Bovendien werd 93 procent gerecycled of teruggewonnen, wat een lichte groei betekent.
Concurrentievermogen
Om het concurrentievermogen van de EU-industrie op het gebied van e-mobiliteit te verbeteren, moeten beleidsmakers de toeleveringsketens voor grondstoffen en batterijen optimaliseren, de uitrol van oplaadinfrastructuur versnellen, de administratieve lasten verminderen en inspelen op de behoeften aan vaardigheden en energie.
“Toch ligt de verantwoordelijkheid niet alleen bij beleidsmakers”, aldus secretaris-generaal bij Clepa, Benjamin Krieger. “Europese bedrijven zijn gewend aan wereldwijde concurrentie, maar toch gelooft slechts 17 procent van de leveranciers dat hun kostenstructuur en prijsstelling kunnen concurreren met Chinese bedrijven. En slechts 25 procent vindt dat ze voldoende wendbaar en responsief zijn bij het nemen van beslissingen of dat hun productontwikkelingscycli snel genoeg zijn. De rest voelt zich neutraal of onvoldoende voorbereid. Hoewel de industrie alles in huis heeft om baanbrekende technologie op de markt te brengen, zal ze meer inspanningen moeten leveren om haar concurrentievoordeel te versterken (en in sommige opzichten te herwinnen).”