Sator: Altijd voorblijven op de concurrentie

“Als je niet van verandering en groei houdt, heb je niets te zoeken in deze
dynamische markt.” Dat zijn de woorden van de nieuwe ceo van Sator, Sinon Galvin. Aftersales Magazine had een exclusief interview met de man die LKQ op het Europese vasteland gaat vormgeven.

Volgens Galvin zijn er nog steeds maar weinig bedrijven, vooral onderdelenfabrikanten, die zich realiseren dat de aftermarket een absolute global business is geworden, met name de onderdelendistributie.

“Ondanks het high tech karakter, zijn onderdelen toch een verbruiksartikel geworden. Fabrikanten proberen hun regionale of nationale prijspropositie tegen beter weten in te beschermen. Dat is een achterhoedestrategie”, meent hij. “In heel Europa, en ver daarbuiten, willen grote onderdelendistributeurs op internationaal niveau zakendoen. LKQ is echt niet de enige Amerikaanse of Europese marktpartij met een internationale visie. De komende jaren zullen we op wereldniveau met allerlei concurrenten te maken krijgen, zelfs met ondernemingen die groter zijn dan LKQ.”

Schaalgrootte

Ondanks de krimpende reparatie- en onderhoudsmarkt, zet LKQ hoog in op groei. “We zijn nu actief in de VS, Canada, Australië, Nieuw Zeeland, Mexico, Groot-Brittannië de Benelux en Frankrijk. Die lijst zal aan het einde van het jaar verder zijn uitgebreid. Dat klinkt misschien opportunistisch, maar we zijn in staat om onze schaalgrootte in te zetten en groei te realiseren door overnames”, aldus Galvin.

“De belangrijkste doelstelling is nu het vergroten van het marktaandeel en het versterken van de overgenomen bedrijven. We beginnen met de integratie van de back office, logistiek, financiën en inkoop. We stroomlijnen eerst per bedrijf, daarna op landelijk niveau. Er zijn zelfs internationale synergie-effecten mogelijk, maar dat is iets voor de lange termijn.”

Lees hier alles over de plannen van LKQ met Sator >>

Eerder werd al bekend dat Sator vier dochterondernemingen samenvoegt tot één nieuwe onderneming, genaamd Fource .

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1789 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.