Stormmesand koopt Halfords

Directeur Peter-Jan Stormmesand neemt via een management buy-out de Halfords-aandelen over van het beursgenoteerde fonds Macintosh Retail Group. Na de overname heeft Halfords een ‘gezonde financiele uitgangspositie vanwege een garantievermogen van dertig procent’.

De financiering van Halfords vindt plaats door Macintosh Retail Group met de gebruikelijke financieringsafspraken. De zeggenschap over Halfords komt volledig in handen van Stormmesand. De positie van Halfords wordt versterkt door aanscherping van de unieke winkelformule, maar ook door een meer commercieel gerichte organisatie, stroomlijning van het winkelnetwerk en kostenverlagingen.

Een door het management van Halfords ontwikkeld plan, dat in de tweede helft van 2012 van start is gegaan, vormt daarvoor de basis. Eind september vorig jaar maakte Stormmesand al bekend te starten met de bandenverkoop, naast de auto- en fietsaccessoires waar Halfords bekend van is.

Halfords claimt marktleider te zijn in Nederland als het gaat om fietsen en auto- en fietsaccessoires, met alles voor de mobiele consument. Het assortiment bestaat uit A-merken en voordelig geprijsde kwaliteitsproducten onder eigen label. Halfords levert ook inbouwservices op locatie of in de eigen Superstores. In Nederland heeft Halfords 136 winkels en in België twee winkels en in totaal werken er 696 mensen. De cijfers van Halfords zijn in de resultatenrekening van Macintosh Retail Group verantwoord onder ’te beëindigen activiteiten’. Het operationele resultaat van Halfords over het eerste halfjaar van 2013 blijft voor rekening van Macintosh Retail Group. De transactie zelf heeft een neutraal effect, zowel wat betreft cash als wat betreft het netto resultaat.

Frank De Moor (ceo Macintosh Retail Group): “Het verkoopproces van Halfords heeft langer geduurd dan voorzien door de economische crisis. We hebben echter niet gekozen voor snelle stappen omdat dit niet in het belang was van Halfords. Onze betrokkenheid blijft puur financieel en zal in de loop van de komende jaren worden afgebouwd.”

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1718 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *