Te veel NOx bij elke moderne diesel, leert meting TNO

De TNO-test vond plaats in opdracht van het ministerie van Milieu. Concreet genoemd in de verslaglegging zijn de Volkswagen Passat CC, BMW 518, Opel Zafira, Peugeot 308, Audi Q7 en Mercedes-Benz C220. Het is voor het eerst dat van overtreders concreet het merk en model worden genoemd.

De geteste exemplaren voldoen in de dagelijkse rijpraktijk bij lange na niet aan de wettelijke norm. TNO vindt weliswaar de trend beeld helder, maar acht per model meerdere tests nodig om toevallige factoren te kunnen uitsluiten. Gunstige uitzondering is alleen de BMW 530, die met 169 milligram NOx per kilometer evenmin de juiste waarde levert (80 milligram), maar er dichtste bij zit. De Zafira kwam uit op 658 mg/km, terwijl het volgens de Opel-documentatie 56 mg zou zijn. Ook bij de C220 (565 om 34) en Q7 (363 om 58) spoorde de rollenbankuitkomst bepaald niet met de werkelijkheid onderweg.

De suggestie dat er, indachtig de perikelen bij Volkswagen, bewust is gerommeld met software is volgens TNO onjuist. Gemeten afwijkingen tussen theorie en werkelijkheid zouden puur voortvloeien uit de veel minder gunstige omstandigheden tijdens de rijpraktijk. Over anderhalf jaar moeten auto’s ook op de weg voldoen aan de Real Driving Emission-test, die ‘Europa’ vanaf dan invoert. Vorige week maakte PSA de resultaten bekend van verbruiksmetingen bij Peugeot- en Citroën-diesels. Het op eigen initiatief gehouden onderzoek bracht ook hier een sterk verschil tussen lab en praktijk aan het licht.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *