Terugroepactie VW Duitsland komt op gang

Na wekenlange tests heeft de Duitse RDW ingestemd met de terugroep van een reeks gemanipuleerde dieselauto’s uit de VW-stal. Het gaat om alle typevarianten binnen de Audi-modellen A4, A5, A6 en Q5, evenals de Seat Exeo.

Al deze voertuigen zijn uitgerust met de door Volkswagen ontwikkelde 2.0-liter-variant van de ‘sjoemelmotor’ EA 189, zo melden Duitse media. Ze kunnen terug naar de garage om gecorrigeerd te worden. In de wachtkamer verblijven nog de Passat en Superb.

Daarmee lijkt de aanpak van het probleem op de thuismarkt langzaam op gang te komen. Modellen van andere VW-merken moeten de komende maanden volgen. Op mondiaal niveau rijden meer dan elf miljoen met door Volkswagen gemanipuleerde software. De fabrikant zegt dit jaar in elk geval in Europa het terugroeptraject te willen afronden. In de VS daarentegen is het concern nog in overleg met de autoriteiten over de manier waarop de aanpassingen gestalte moeten krijgen. Onlangs kregen de Duitsers een maand extra de tijd om met een passende oplossing te komen.

Zero tolerance

Het Kraftfahrtbundesamt gaf in Duitsland zo’n vijf weken later het groene licht dan Volkswagen had gewild. Over het waarom hullen het KBA en VW zich officieel in stilzwijgen. Naar verluidt speelde de licht gestegen verbruikswaarden (na de implementatie van nieuwe software) een rol. Ook de KBA-eis van praktijktests naast rollenbankwaarden zou vertraging hebben opgeleverd. De Duitse autoriteiten hanteren een zero tolerance sinds het manipulatieschandaal.

Om de afwikkeling organisatorisch strak te plannen, wordt bij volgende recalls niet op voertuigmodel maar op motortype geselecteerd. In een recente brief aan klanten ging Volkswagen uit van eind mei als startdatum voor de 1,2 liter motoren en 5 september voor de middelgrote motoren (1,6 liter). Bij die laatste categorie moet behalve nieuwe software ook de inbouw van een nieuw onderdeel gestalte krijgen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.