Vandaag is verleden tijd

Overal in de branche hebben bedrijven te kampen met rendementen die steeds meer onder druk staan. Zelfs de meest solide ondernemingen, die prima worden geleid, merken dat ze niet (meer) onaantastbaar zijn. De huidige rendementsdruk lijkt structureel en is iets waar managers voor langere tijd serieus rekening mee moeten houden.

De bancaire crisis van 2008-2009 heeft diepe sporen achtergelaten in de balansen van bedrijven. De huidige crisis komt er te snel achteraan waardoor de meeste ondernemingen te weinig tijd hebben gehad weer vet op de botten te kweken. Het is dan ook vooral een kwestie van overleven voor veel ondernemers. Op eigen kracht het hoofd boven water houden is een noodzaak, want banken staan op dit moment echt niet te trappelen om je te helpen. Bovenop de resterende klandizie zitten én een creatief marketingbeleid voeren, is het advies. De concurrentieverhoudingen zijn verder aangescherpt. Iedereen zit bovenop de markt en laat geen enkele kans voorbij gaan. Logisch natuurlijk, vooral als je bedenkt dat grote marktpartijen aanhoudend groei blijven nastreven, óók in mindere tijden.

De komende tijd richten veel bedrijven zich op een verdere kostenreductie, maar vaak zijn die mogelijkheden beperkt, omdat daar tijdens de vorige crisis (2008-2009) al het nodige in is gesneden. Alle hoop op betere tijden is gevestigd op 2013, maar al zou de markt dan weer aantrekken, betekent dat zeker geen terugkeer naar business as usual. De ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben het speelveld namelijk blijvend veranderd: nieuwe spelregels zijn in de maak of al ontwikkeld. Een verdere consolidatieslag lijkt onvermijdelijk in de autobranche, niet alleen bij dealers of universele garages, maar ook bij automaterialengrossiers en onderdelendistributeurs.

In deze transitieperiode naar een nieuw mobiliteitstijdperk lopen ondernemers het risico goede kansen te missen, omdat ze krampachtig proberen vast te houden aan de dag van vandaag. Ze vergeten te kijken naar de trends van nu en (over)morgen. Eén van die trends is de verprijzing. Via internet kunnen particuliere en zakelijke consumenten steeds makkelijker prijsvergelijkingen maken. Bij gebrek aan onderscheidend vermogen, meetbare toegevoegde waarden of duidelijke product- of dienstenproposities blijft niets anders over dan een prijsvergelijking.

Wie aan de structurele rendementsdaling wil ontsnappen, moet zichzelf opnieuw uitvinden. Nieuwe business modellen, ook al is dat voor velen nog een abstract begrip, bepalen de realiteit van morgen. Eigenlijk had je daar al gisteren over moeten nadenken, want vandaag is alweer verleden tijd.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1777 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.