Bezitters van vervuilende auto’s gaan in de toekomst meer belasting betalen. Ook de bijtelling voor auto’s van de zaak wordt strenger. Dat zijn enkele punten uit de belastingplannen die op Prinsjesdag bekend worden gemaakt maar nu al bij de NOS liggen.

De bpm, de aanschafbelasting, wordt nu bepaald door de CO2-uitstoot. In de praktijk blijkt dat veel autobezitters een lage bpm betalen, terwijl de auto toch behoorlijk vervuilend is. Dat scheelt de overheid veel belastinginkomsten.

Het systeem van bijtelling, de belasting die je betaalt voor een auto van de zaak, gaat ook veranderen. Er zijn nu te veel tarieven voor verschillende soorten zuinige auto’s. In de praktijk zijn die auto’s vaak minder zuinig dan de fabrikant belooft, terwijl er wel veel belastingkorting op wordt gegeven. Er komt een veel strenger systeem van bijtelling voor in de plaats. Het is de bedoeling dat de maatregelen ingaan in 2016.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 september 2025
Helft elektrische rijders haalt actieradius niet
16 september 2025
Cor Baltus draagt stokje over aan Marco Faulenbach
16 september 2025
Chinees aanbod op AutoScout24 stijgt 34 procent
16 september 2025
Nog drie dealerbedrijven voor Omoda & Jaecoo
16 september 2025
3D-geprinte onderdelen uit afval
15 september 2025
Autotechnicus Nick Joosten elfde in EuroSkills-finale in Denemarken
Meest bekeken berichten
Recente reacties