De RDW heeft een overzicht gemaakt van het huidige Nederlandse wagenpark. Dat bestaat aan het begin van 2023 uit 11.042.678 personenauto’s en lichte bedrijfswagens (tot 3500 kilogram). 71 procent daarvan rijdt nog op benzine (7.848.720), 18 procent op diesel (1.978.314).

Verder valt op dat precies de helft van het wagenpark meer dan tien jaar oud is. Het aantal voertuigen jonger dan vijf jaar bestaat uit 2.579.234 personenauto’s en 409.621 lichte bedrijfswagens, samen goed voor 27 procent van het wagenpark.

Diesel

Van de jonge bedrijfswagens is 89 procent diesel. Het aandeel diesel ligt bij personenauto’s veel lager. Onder personenauto’s ouder dan tien jaar is dit 10 procent; in de groep van vijf tot tien jaar 15 procent en bij personenauto’s jonger dan vijf jaar slechts 6,6 procent.

Elektrisch

Het aandeel elektrisch aangedreven personenauto’s en lichte bedrijfswagens is 3 procent (343.677 voertuigen). Dit aandeel elektrisch aangedreven auto’s is nog bescheiden, maar is wel aan een opmars bezig. Van alle bedrijfsauto’s jonger dan vijf jaar zijn dit er 11.203 en dat is een vervijfvoudiging ten opzichte van oudere bedrijfswagens. Overigens becijferde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland onlangs dat onder alleen personenauto’s al 5 procent elektrisch rijdt.

Van alle personenauto’s jonger dan vijf jaar is 12 procent (309.333 voertuigen) geheel elektrisch. In de groep van vijf tot tien jaar is dat slechts 0,8 procent en onder personenauto’s ouder dan tien jaar nog geen 0,1 procent.

Benzine

De benzinemotor is veruit de belangrijkste aandrijving bij personenauto’s ouder dan tien jaar: 87 procent. Bij auto’s jonger dan vijf jaar is dat gedaald tot 64 procent.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 oktober 2025
RDC waarschuwt voor proefritfraude
16 oktober 2025
Gratis winterinspectie Hyundai
16 oktober 2025
Omzet Fastned plust 44 procent in Q3
15 oktober 2025
Hampsink sluit zich aan bij AllParts
15 oktober 2025
ETRMA wil overheidsprikkels voor betere banden
15 oktober 2025
De jaren negentig, deel twee
Meest bekeken berichten
Recente reacties