Weg zonder afslagen

Voor jongere generaties wellicht vooral bekend vanwege diens herhaaldelijke pogingen om president te worden van de Verenigde Staten, maar toch vooral gekend als auteur van een beststeller op het vlak van consumentisme: Ralph Nader.

Sterker nog: het dit jaar vijftig jaar geleden verschenen Unsafe at Any Speed betekende de aftrap voor consumentisme, ofwel het georganiseerd vechten voor de rechten van consumenten. We associëren dat heel sterk met de Amerikaanse maatschappij waar inmiddels een claimcultuur heerst die ons nog vreemd is. In het boek klaagde de auteur de autofabrikanten in zijn algemeen en enkele in het bijzonder aan vanwege de op dat moment ingebouwde onveiligheid. De inmiddels bekende overtreders: Chevrolet Corvair en later de Ford Pinto.

Nader oordeelde dat de Corvair het schoolvoorbeeld was van hoe de branche stilistische pornografie de voorkeur geeft boven technische integriteit. In 1972 kreeg het product overigens postuum eerherstel, al bleef Nader vasthouden aan zijn gelijk. De fabrikanten werden gedwongen door publieke opinie en door wetgeving om de producten veiliger te maken. Gordels werden verplicht en decennia later stelden de Zweden zich ten doel om zero tolerance te gaan bepleiten als het gaat om verkeersslachtoffers. Een daling is niet genoeg, het totaal moet nul worden.

Dat doel bereik je maar op één manier, zo is de consensus: schakel het vlees en bloed achter het stuur uit. De auto en de vliegwereld gaan dus steeds meer op elkaar lijken met autopilot-functies. Tesla heeft die met de jongste update al doorgevoerd. Gebruikers melden de eerste ervaringen en bijna vanzelfsprekend kinderziekten. Wat voor de wetgevers in sommige landen weer aanleiding was om Tesla terug te fluiten.

Voor werkplaatsen is dit een interessante en leerzame tijd, want die technieken komen in steeds grotere aantallen voor tussen de meer klassieke technieken. De vraag is vooral of je meegroeit of het nog even ontkent. Het pad dat is ingeslagen door op 30 november 1965 Unsafe at Any Speed uit te brengen kent echter geen afslagen: ontkennen is er dus niet bij. Wie nu niet aanhaakt zal een steeds steilere leercurve moeten doormaken waardoor de kans op buitenspel steeds meer toeneemt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.