15 genomineerden Innovation Award 2019

Uit 38 inzendingen heeft de vakjury van de Automotive Innovation Award 2019 vijftien kandidaten genomineerd voor de halve finale. De nominaties zijn gelijk verdeeld over de categorieën Technology, Services en Challenging Concepts.

Vrijwel alle producten en diensten spelen in op actuele mobiliteitstrends: duurzame mobiliteit en connectiviteit. In de categorie Technology hebben drie van de vijf nominaties betrekking op hybride of elektrisch vervoer. In de categorie Services bieden vier van de vijf genomineerden een digitaal platform aan, waarbij de toepassingen uiteenlopen van deelscooters tot slim verkeersmanagement. Ook aanstormend talent, samengevoegd in de categorie Challenging Concepts, besteedt veel aandacht aan nul-emissievervoer. Uit de vijftien genomineerden (hieronder) selecteert de jury per categorie drie innovaties voor de finale. De ontknoping is op 11 februari 2019. Op de website van de verkiezing staat een uitgebreidere omschrijving van de verschillende innovaties en de genomineerden.

Technology:

  • AutoStream (TomTom), streamingdienst high-definition routekaarten voor zelfrijdende auto’s;
  • DT2 (Punch Powertrain Nederland), kosteneffectief transmissiesysteem dat werkt met verschillende hybride motoren;
  • Eghrs (Bosal), lichtgewicht warmte-hergebruiksysteem hybrides;
  • Ex-Core (Donkervoort), koolstofvezeltechnologie om auto-onderdelen lichter, sneller en sterker te produceren;
  • Tribus (Tribus), een modulaire, volledig elektrische bus van 8,1 tot 11,85 meter voor het openbaar vervoer.

Services:

  • Advanced Analytics Platform (Crossyn), platform dat automobilisten en serviceproviders toegang biedt tot gedetailleerde informatie over verbonden auto’s;
  • Felyx (Felyx), platformapplicatie voor gebruiken en delen van elektrische scooters in stedelijke gebieden;
  • TLEX (Monotch), platform dat uitrusting langs de weg met weggebruikers verbindt voor real-time informatie-uitwisseling over de verkeerssituatie;
  • VIN Ledger (Koopman Logistics), digitalisering van het logistieke proces via blockchain; zorgt voor transparantie en fraudebestrijding in de logistieke keten;
  • YOR24 (YOR24), platform dat inzicht geeft in gebruik van mobiliteitsmiddelen en mobiliteitsleveranciers op één plek.

Challenging Concepts:

  • Autonomous Racing (University Racing Eindhoven), volledig elektrische zelfrijdende racewagen, gebouwd door studenten van de TU Eindhoven;
  • Econamiq (Econamiq), proces dat energie uit restgassen van verbrandingsmotoren beter benut;
  • Forze Hydrogen (Stichting Formula Zero Delft), waterstof-aangedreven elektrische racewagen die het potentieel van waterstof voor duurzame racerij demonstreert;
  • Lightyear One (Lightyear), eerste commerciële ‘native’ zonnepaneel aangedreven auto ter wereld, ontwikkeld door voormalige Solar Challenge teams TU Eindhoven;
  • Voertuigbewijs (RDW), geeft aan of zelfrijdende auto’s veilig en voorspelbaar aan het verkeer kunnen deelnemen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †