Column Jos Veldhuisen: Bip bip Caroobi

Nee, het is geen figuur uit Star Wars, al heeft Caroobi alles met digitalisering en online te maken. Caroobi is een autoservice startup uit 2015 die in 2018 volwassen wil worden, een startup die als voorbeeld kan dienen als het gaat om de digitalisering van de werkplaats.

jos-veldhuisenOp het eerste gezicht lijkt Caroobi op andere online dienstverleners waar de consument de prijs voor onderhoud of reparatie van zijn of haar auto kan opvragen. Zoiets als het Deense Autobutler, dat door PSA (Peugeot-Citroën) werd overgenomen, of Kostdat? in ons land. Caroobi heeft echter meer weg van een serviceplatform à la Booking.com. Het gaat verder dan veel huidige Europese apps of online werkplaatsboekingsconcepten en heeft plannen om nog veel verder te gaan.

Werkplaatsafspraak

Caroobi werkt als volgt: de consument boekt via de smartphone een reparatie- of onderhoudsafspraak. Via een vraaggesprek met een technicus – nu nog van vlees en bloed, straks virtueel – wordt bepaald wat er moet gebeuren en voor welke prijs. Daarbij wordt een vaste prijs afgegeven. Er komen geen kosten meer bij. Het risico dat er meer moet gebeuren ligt bij het autobedrijf, afgedekt door Caroobi en verzekerd via Allianz. Bovendien wordt de auto gehaald en gebracht. De klant wordt daarom maar aan één autobedrijf voorgesteld in de offerte. Daarbij claimt Caroobi – waar inmiddels vierhonderd autobedrijven bij zijn aangesloten – te allen tijde een concurrerende prijs.

Filter

In de communicatie naar buiten toe worden de autobedrijven gepositioneerd als vijfsterrengarages. In een filmpje wordt uitgelegd dat Caroobi het filter is tussen de klant en de te dure merkdealer of de niet competente universele garage. Caroobi beweert de beste universele autobedrijven in haar portefeuille te hebben. Die claim onderschrijven ze met een certificering door TüV. Het toverwoord is vertrouwen. Reviews, TüV-rapporten en Allianz die de deal verzekert, moeten dat bevestigen. Kortom, de klant krijgt het allerbeste voorgeschoteld. Het is sturing in optima forma. Caroobi heeft inmiddels ook kleine schades en spot repair aan haar menukaart toegevoegd. Het serviceplatform is ook aan het kijken hoe de datastromen uit auto’s gebruikt kunnen worden.

Platform

Caroobi werd medio 2015 door twee studenten opgezet. In 2016 kregen zij een aantal grote investeerders achter zich. Medio 2017 investeerde BMW iVentures tot ieders verrassing een groot bedrag. Sterker nog, volgens insiders wil BMW het concept pasklaar maken voor haar dealernetwerk, dat naast Caroobi gaat opereren. Bovendien zou Caroobi momenteel algoritmen ontwikkelen die het straks mogelijk moeten maken om de klant door een virtuele robot een offerte te laten geven. Ook wordt gekeken naar het uitbouwen van Caroobi tot een platform waarop meerdere mobiliteitsdiensten kunnen worden aangeboden: parkeerservices, oplaadmogelijkheden voor klanten met een hybride of elektrisch voertuig, koppelingen met brandstofleveranciers en verzekeraars (Allianz). Als dit de auto- en mobiliteitsservice van 2018 wordt, hoe ziet autoservice 2020 er dan wel niet uit? Deze column is ook te lezen in nummer 1 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 26 januari is verschenen. Nummer 2 komt uit op 23 februari.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1824 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen