Column Anna van Tienhoven: Meer of minder?

Wetenschappers en opiniemakers zijn het erover eens: als alle auto’s volledig autonoom zijn, vinden er aanzienlijk minder voertuigongevallen plaats! De ontwikkelingen gaan sneller dan automotive-analisten drie tot vijf jaar geleden hadden voorspeld. Het aantal intelligente en actieve systemen in voertuigen neemt in rap tempo toe.

De complexiteit van de huidige hoog-autonome en straks zelfrijdende auto’s, neemt hiermee toe. Het waarborgen van een correcte, geautomatiseerde werking van het voertuig wordt cruciaal. In potentie neemt het aansprakelijkheidsrisico van de bestuurder af en het productrisico voor de fabrikant toe. Hoe gaan fabrikanten om met deze wijzigingen in risico’s? tienhoven_van_annaZelf verzekeren! Een aantal fabrikanten overweegt nu al om een deel van het risico van het voertuig af-fabriek mee te verzekeren bij verkoop en levering. De toename van complexiteit geldt ook voor het schadeherstel. Waarborging van correcte werking van het voertuig zal plaatsvinden bij aangewezen specialistische schadeherstellers. Specialisten die naast herstel en kalibratie van onderdelen, ook in staat zijn om de technische en functionele werking van de auto te garanderen.

Verplichte winkelnering

Een soort verplichte winkelnering waarbij het merk verzekering en schadeherstel bepaalt. En eigenaren van voertuigen tevens zal verleiden om de auto op basis van data afhankelijk van het ge- en verbruik het voertuig, te laten onderhouden en naar de laatste softwareversie te updaten. Een model van gebruik, service, onderhoud en herstel vanuit één entiteit, dat gangbaar is voor steeds meer consumentenelektronica. Een model waarvan ook een merk als Volvo reeds heeft aangegeven: ‘Schadeherstel en verzekeren van autonoom rijdende auto’s gaan we echt zelf doen’. Op welke wijze en met welk tempo vinden de ontwikkelingen van de volledig autonome voertuigen nu echt plaats? De autofabrikanten drukken de kaarten stevig tegen de borst en zijn voorzichtig in het noemen van tijdslijnen. Tot drie jaar terug werd een introductie tussen 2025 en 2030 gezien als een utopie. Momenteel koersen vrijwel alle automerken af op 2021 of al eerder!

Meer of minder ongevallen

Maar zover is het nog niet. Bestaande voertuigen gaan immers nog tussen tien tot twintig jaar mee. Het wegennetwerk zal nog zeker twintig jaar lang een mix zijn van traditionele, hoog autonome en volledig zelfrijdende auto’s. En juist daar zit een sluipend gevaar in. Een gevaar dat ook steeds meer zichtbaar wordt in de huidige discussies over meer of minder ongevallen, die wordt uitvergroot door incidenten met zelfrijdende testauto’s en hoog-autonome functionaliteiten die al beschikbaar zijn. Uitdagingen en ontwikkelingen om alert op te zijn. Er is niet een one size fits all-oplossing voor u als ondernemer om op al die ontwikkelingen juist te reageren. Bent u zich wel al bewust van de mogelijkheden? En, welke keuze gaat u maken in dit veranderende landschap? Deze column is verschenen in Aftersales Magazine 2016-07

Anna van Tienhoven

Verandermanager | Motivator | Innovatie | Toekomstmaker | Agile | Internet | Internet of Things  | Lean | Buiten Kantooruren is zij actief voor Stichting AAP. Lees er meer over in de reportage.

Van Anna van Tienhoven zijn er nog 7 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Anna van Tienhoven