Wetenschappers en opiniemakers zijn het erover eens: als alle auto’s volledig autonoom zijn, vinden er aanzienlijk minder voertuigongevallen plaats! De ontwikkelingen gaan sneller dan automotive-analisten drie tot vijf jaar geleden hadden voorspeld. Het aantal intelligente en actieve systemen in voertuigen neemt in rap tempo toe.
De complexiteit van de huidige hoog-autonome en straks zelfrijdende auto’s, neemt hiermee toe. Het waarborgen van een correcte, geautomatiseerde werking van het voertuig wordt cruciaal. In potentie neemt het aansprakelijkheidsrisico van de bestuurder af en het productrisico voor de fabrikant toe. Hoe gaan fabrikanten om met deze wijzigingen in risico’s?
Zelf verzekeren! Een aantal fabrikanten overweegt nu al om een deel van het risico van het voertuig af-fabriek mee te verzekeren bij verkoop en levering. De toename van complexiteit geldt ook voor het schadeherstel. Waarborging van correcte werking van het voertuig zal plaatsvinden bij aangewezen specialistische schadeherstellers. Specialisten die naast herstel en kalibratie van onderdelen, ook in staat zijn om de technische en functionele werking van de auto te garanderen.