‘Gewone’ auto’s die zijn omgebouwd naar een 45-km-wagen vormen een gevaar op de weg. Dat stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN). Bestuurders van een omgebouwde auto hebben geen B-rijbewijs nodig en mogen gewoon op de openbare weg, wat tot levensgevaarlijke situaties kan leiden.

Nieuwe of gebruikte auto’s kunnen tegen een lage vergoeding worden omgebouwd naar een motorvoertuig met een beperkte snelheid (MMBS). Veilig Verkeer Nederland vindt dit onwenselijk omdat dit gevaarlijke verkeerssituaties kan veroorzaken. De auto wordt zo bewerkt dat deze alleen met een snelheid van 25 of 45 km/uur kan rijden, terwijl deze nog steeds het uiterlijk heeft van een ‘gewone’ auto. De huidige infrastructuur is voor deze voertuigen minder geschikt. Op provinciale (80 km/uur) wegen waar ook landbouwverkeer mag rijden, is het snelheidsverschil groot. Voor andere weggebruikers zijn deze auto’s moeilijk of pas op het laatste moment te herkennen waardoor hun snelheid foutief wordt ingeschat. Motorvoertuigen met beperkte snelheid hoeven niet te voldoen aan de APK, wat de technische veiligheid aan het voertuig niet garandeert. Bovendien is voor besturing van een MMBS geen B-rijbewijs nodig. Daardoor is het voertuig al vanaf 16 jaar te besturen en hebben de bestuurders vaak weinig verkeersinzicht- en kennis.

Explosief

Het aantal omgebouwde voertuigen stijgt explosief. Dit jaar zijn er al ruim 400 auto’s zo bewerkt dat deze alleen met een snelheid van 25 km of 45 km/uur kunnen rijden. In de afgelopen 3 jaar is dit aantal bijna verdrievoudigd. In 2014 zijn er tot nu toe al meer auto’s buiten de registratie geplaatst dan in heel 2013. Auto’s omgebouwd tot MMBS brengen zowel bestuurders als andere verkeersdeelnemers in gevaar. Veilig Verkeer Nederland acht het de hoogste tijd om deze onvolkomenheid in de wet spoedig te herstellen. Daarom roept Veilig Verkeer Nederland de politiek op om de wet aan te passen.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 juni 2024
13 juni 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Theo Martens on Importheffingen dreigen voor Chinese BEV’s: “Waar blijven die gelden van de importheffing, EU ?jun 13, 13:41
  • Ton en Els van den Bosch on Dennis Brünings overleden: “Beste Marcel, Tot onze ontzetting hebben wij het overlijden vernomen van je broer en medevennoot. Zo jong en zoals wij…mei 31, 17:21
  • J. Betlem on David Milan directeur Nissan Nederland: “Heb sinds anderhalve maand een nieuwe qashqai en sindsdien alleen maar problemen met de climate control die spontaan telkens naar…mei 23, 19:10
  • R theunissen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Het is niet te geloven,de normale man moet weer opdraaien voor de elite,mensen lekker maken mbt zonnepanelen,electr wagens etc en…mei 20, 13:16
  • Garage Vercammen on Opnieuw prijsdaling occasions: “Probleem is ook dat in de Afrikaanse landen en omstreken bijna geen auto’s meer aangekocht worden ! Overaanbod en te…mei 5, 20:17