De Europese onderdelendistributeur AD International en diens Noord-Amerikaanse evenknie Pronto hebben onder de naam 1 Parts een joint venture afgesloten. De beide partners zijn gezamenlijk goed voor een omzet 7,7 miljard euro.
Met het bundelen van de krachten willen ADI en Pronto een tegenwicht bieden aan de globalisering van de onderdelenmarkt de afgelopen jaren. Op het niveau van de autofabrikanten is dat proces al jaren geleden voltrokken, de onderdelenfabrikanten fuseren onderling, worden overgenomen of starten joint ventures om die wereldmarkt te kunnen bedienen. Onderdelendistributeurs in de vrije aftermarket volgen nu rap om inkoopvoordelen te kunnen realiseren die ontstaan dankzij de regionale prijsverschillen.
Wereldwijde markt
Volgens Omer Wesemael, directeur van ADI is de vorming van 1 Parts een logisch gevolg hiervan: “Er zijn volop kansen in deze markt voor distributeurs die lokale business weten te combineren aan een wereldwijde visie en strategie.” Voor Bill Mags, topman van Pronto was het topprioriteit om een wereldwijde aanwezigheid in de aftermarket veilig te stellen.
Pronto telt 93 leden in de VS, Mexico, Canade en Puerto Rico die tevens eigenaar zijn, dit zijn lokale distributeurs en grossiers maar ook autobedrijven. ADI heeft bijna 600 distributeurs in 31 landen in Europa, Noord-Afrika en Centraal Azië.