De gemiddelde jaarlijkse bestedingen aan onderhoud en reparatie per auto zijn gedaald in 2012 ten opzichte van 2011 van 653 euro naar 544 euro. De grootste daling valt op te merken bij nieuwe auto’s, terwijl er een stijging waarneembaar is bij auto’s ouder dan 10 jaar. Dit blijkt uit de laatste Aftersales Monitor.
De uitgaven aan onderhoud dalen bij de dealers sterker dan bij de onafhankelijke autobedrijven. Ook ligt het gemiddeld besteed bedrag per auto op gelijk niveau bij de dealer en het onafhankelijke garagebedrijf.
Overigens moet hierbij opgemerkt worden dat de dealers tot nu toe vooral een jonger wagenpark onderhouden en de universele garages juist wat meer repareren in een ouder deel van het wagenpark. De traditionele scheidslijnen tussen merkonafhankelijke autobedrijven en dealerbedrijven in de auto-onderhoudsmarkt verdwijnen. Er is steeds meer sprake van één markt voor de aftermarket en aftersales. Dit is duidelijk te zien in de dagelijkse praktijk van leasemaatschappijen.
Waar deze vroeger hun klanten hoofdzakelijk naar de dealer stuurden, wordt nu steeds vaker gebruik gemaakt van de diensten van onafhankelijke garages (onderhoud) en fastfitters (banden en glas).