Eén op de drie topmensen in de automotive sector verwacht dat hun bedrijfsmodel binnen drie jaar op de schop gaat.

Dat is één van de uitkomsten van de Global Automotive Executive Survey van KPMG. Voor deze 25e editie van het jaarlijkse onderzoek zijn 775 managers uit de sector ondervraagd.

Veranderingen

Fabrikanten en toeleveranciers hebben te maken met stijgende kosten, geopolitieke spanningen, kwetsbare toeleveringsketens en veranderende wensen van consumenten. Stijn de Groen, hoofd Automotive bij KPMG Nederland: “Wat dit jaar opvalt, is de snelheid waarmee de veranderingen zich nu aandienen. De komende jaren zullen we daardoor echt gaan zien welke impact AI en autonome voertuigen daadwerkelijk op de sector hebben.”

Uitkomsten

Enkele opvallende uitkomsten uit het onderzoek zijn:

  • 36 procent van de topmensen uit de autosector zegt dat hun organisatie een ingrijpende transformatie doormaakt.
  • 86 procent van de autofabrikanten investeert in AI, maar slechts 20 procent voelt zich goed voorbereid op de gevolgen.
  • Slechts 16 procent ziet klanttevredenheid als bepalend voor winst op lange termijn.
  • Ruim twee derde van de topbestuurders is actief bezig met het opnieuw inrichten van de bedrijfsstructuur, om processen slimmer en efficiënter te maken.
  • Software-defined vehicles (SDV) en AI zijn de belangrijkste aanjagers van deze transformatie, naast geopolitieke ontwikkelingen en veranderende klantverwachtingen.
  • Er wordt verwacht dat het aantal spelers in de sector zal afnemen, zowel bij fabrikanten als toeleveranciers.

Kunstmatige intelligentie (AI) en software-defined vehicles – die via over the air updates nieuwe functies kunnen krijgen – zorgen voor een stroomversnelling in de auto-industrie. Zo verwacht 87 procent van de ondervraagde managers dat autonoom rijden rond het jaar 2030 de standaard wordt. AI zal volgens de respondenten (48 procent) vooral worden ingezet om bij autofabrikanten en toeleveranciers te versnellen. Driekwart van de ondervraagden zegt AI te gebruiken om de toeleveringsketen efficiënter te maken. Daarbij nemen de zorgen over digitale veiligheid toe, vooral in Europa, waar 71 procent van de respondenten cyberdreigingen als belangrijk risico noemt.

”Het vermogen van een fabrikant om deze systemen te beheren en veilig te houden wordt een bepalende factor om leidend te worden in de industrie”, aldus De Groen.

Klanttevredenheid

Ondanks de strategische noodzaak noemt slechts een klein deel van de leidinggevenden klanttevredenheid als topprioriteit. Door de opkomst van digitale verkoopkanalen is het lastiger om klantrelaties op te bouwen. Consumenten verwachten steeds vaker een naadloze, gepersonaliseerde interactie gedurende de volledige levenscyclus van het voertuig. Eén op de drie managers erkent dat de verschuiving naar online verkoop het moeilijker heeft gemaakt om betekenisvolle klant relaties op te bouwen.  

In het segment van elektrische voertuigen remmen hoge aanschafkosten en beperkte laadinfrastructuur de groei. Toch vindt 84 procent van de bedrijven dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het stimuleren van de vraag. “Een groot risico van al dat veranderen is dat bedrijven in de automotive sector te veel met zichzelf bezig zijn en daarbij de klant uit het oog verliezen”, aldus De Groen.

Geopolitiek

Geopolitieke ontwikkelingen vormen een van de belangrijkste krachten die invloed uitoefenen op de automotive industrie. 68 procent van de bedrijven geeft aan bezig te zijn met het actief herstructureren van de waardeketen, waarbij onder andere nearshoring en lokale productie worden overwogen om de risico’s van mondiale waardeketens te beperken. De Groen: “Met de toenemende wereldwijde onzekerheid wordt de veerkracht van de toeleveringsketen beschouwd als een bepalende factor voor zowel financiële prestaties als concurrentiepositie.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 september 2025
Eurol partner van Formule 2-team Invicta
4 september 2025
Strategisch partnerschap Allianz Direct en Voogd
4 september 2025
Automotive manager wisselt snel van businessmodel
4 september 2025
Kleinere omzetdaling autobranche in tweede kwartaal
4 september 2025
Betaalbare mobiliteit wordt duurder
3 september 2025
Samenwerking Ayvens en Plugsurfing
Meest bekeken berichten
Recente reacties