In 2014 zullen er naar schatting 415.000 nieuwe auto’s worden verkocht. Dat is tien procent meer dan de verwachte autoverkoop van 375.000 stuks dit jaar.

Deze optimistische cijfers komen van Aumacon. Het Leidse kennisbureau spreekt de verwachting uit dat het zwaartepunt van de markt ook in 2014 weer verder zal opschuiven richting de kleinere auto’s. De afgelopen jaren is de belangstelling voor kleinere auto’s vooral ten koste gegaan van de hogere middenklasse (D-segment, met onder meer de Volkswagen Passat) en medium-mpv’s (J-segment, met onder meer de Renault Scenic).

Terugkeer C-segment

Binnen het marktgebied van de kleinere auto’s zullen de betreffende segmenten ( A-, B- en C-segmenten) echter nauwelijks meer onderling in grootte gaan verschillen. Voor 2014 wordt verwacht dat het C-segment (lagere middenklasse) na jaren weer nipt het grootste autosegment gaat worden. Dit segment was voor het laatst in 2005 het meest populaire segment in ons land, sindsdien was veelal het B-segment het meest in trek, in 2010 zelfs afgewisseld door het A-segment.

Komend jaar wordt andermaal geen succesjaar voor de (vol)elektrische auto (EV); de verkoopaantallen zullen blijven steken op zo’n duizend stuks. Daarentegen zullen hybride-auto’s een nieuw topjaar gaan beleven. Aumacon-directeur Dickmann: “Fabrikanten zijn veel actiever met hybridetechnieken dan met vol-elektrisch. Komend jaar zal een op de tien nieuwe auto’s hybridetechniek aan boord hebben, hetzij met range-extender (E-REV), dan wel in combinatie met plug-in elektriciteit (PHEV).”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties