De Europese koepelorganisatie van banden- en rubberfabrikanten ETRMA heeft de cijfers over het tweede kwartaal van 2023 bekendgemaakt. De organisatie ziet daarin dat de verkoop in de bandenvervangingsmarkt in Europa laag blijft, wat wijst op een langdurige economische ontwrichting.
Volgens ETRMA wordt de vraag beperkt door de wereldwijde economische onzekerheid en stijgende kosten als gevolg van de inflatie. Secretaris-generaal Adam McCarthy: “We zien een negatieve evolutie in alle categorieën sinds eind 2022. Dit wordt veroorzaakt door een vertragende vraag in combinatie met stijgende kosten in de hele waardeketen, wijdverbreide inflatie en zorgen over de wereldwijde economische groei. De oorlog in Oekraïne heeft bijgedragen aan hogere energiekosten. De situatie is des te opvallender als we kijken naar de eerste helft van 2022, die werd gekenmerkt door zeer sterke verkopen, gestimuleerd door voorraadaanvullingen na de door Covid veroorzaakte lockdowns.”
Personenwagenbanden
De verkoop van personenwagenbanden is in het tweede kwartaal van 2023 met 12 procent afgenomen. Daarbij leverden de vierseizoenenbanden slechts 1 procent in, zomerbanden 9 procent en winterbanden 33 procent. Na een halfjaar staan de vierseizoenenbanden quitte vergeleken bij 2022, de zomerbanden 11 procent in de min en de winterbanden 32 procent.
McCarthy: “Onze voorspelling voor het hele jaar is dat 2023 zal eindigen met een daling van de verkoop van vervangende banden in vergelijking met 2022. Banden zouden geen discretionaire uitgaven moeten zijn; het is echter waarschijnlijk dat mensen momenteel het kopen van vervangingen tot het laatste moment uitstellen.”
Eén reactie
Misschien ligt dat aan de lagere snelheden van auto’s, zowel door snelheidsbeperkingen als files. Als genoemd zullen de hogere kosten van levensonderhoud leiden tot minder kilometers. Ik heb nog geen cijfers gezien van het gemiddelde jaarkilometrage. Dat zou ok wat kunnen uitmaken voor de langere levensduur van banden.