Doorgaans is water funest in het inwendige van een motorblok, zeker in de verhitte verbrandingskamer. Bosch heeft, naar eigen zeggen als eerste en enige toeleverancier, waterinjectie commercieel levensvatbaar toegepast. BMW heeft de primeur met de M4 GTS.

Helemaal nieuw is het fenomeen waterinjectie niet. Zo schreven we in 2011 al over de voor- en nadelen van waterinjectie voor dieselmotoren. Dat betrof een tweetaktmotor die op een schottenpomp lijkt. In het geval van de M4 GTS gaat het om een zescilinder viertaktmotor. De drieliter presteert beter daardoor, dan hetzelfde geblazen blok zonder waterinjectie zoals dat wordt toegepast in de M3/M4: volgens BMW perst het blok er nu 500 pk en 600 Nm uit. Desondanks blijft het verbruik beperkt tot 8,5 liter per 100 km (NEDC).

Bosch gelooft heilig in de techniek en verwacht de komende jaren meer toepassingen. Bij hogere toerentallen wordt een deel van de brandstof gebruikt voor koeling, in plaats van voor het verbrandingsproces. Door hiervoor water te gebruiken, kan er een hogere verbrandingsefficiency behaald worden en dat vertaalt zich in een lager verbruik, maar ook in extra vermogen. Bij stevige acceleratie of bij snelweggebruik, reduceert waterinjectie het brandstofverbruik met maximaal dertien procent. Met name drie- en viercilinders, downsized motoren dus, profiteren van de effecten.

De inspuiting van het water gebeurt voor de ontbranding van de brandstof, in het inlaattraject. De waternevel zorgt voor de koelende werking. Voor elke honderd kilometer gaat het slechts om een paar honderd cc gedestilleerd water. Het bijvullen zou dus slechts om de paar duizend kilometer hoeven te gebeuren, aldus Bosch. Ten slotte wil de toeleverancier een gangbaar vooroordeel uit de wereld helpen: voor roestvorming in de motor hoeft niemand te vrezen…

Dertien procent minder verbruik door waterinjectie

Waterinspuiting in inlaatkanaal

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 februari 2025
‘Prins carnaval worden is een hele grote eer’
17 februari 2025
Renault investeert in klassiekernetwerk
17 februari 2025
Nieuwe distributiestrategie Toyo Tires krijgt vorm
17 februari 2025
Ambitie hergebruik van onderdelen te verdubbelen
14 februari 2025
Claro neemt Starwash over
14 februari 2025
‘Remmenstof schadelijker dan dieselroet’
Meest bekeken berichten
Recente reacties