Koepelorganisatie Cecra voor dealergebonden en onafhankelijke autobedrijven wil zich graag conformeren aan de scherpe klimaatdoelen van de Europese Commissie, maar vraagt wel om respijt.
Op 14 juli presenteert de Europese Commissie haar plannen om te komen tot een reductie van de uitstoot van broeikasgassen zoals CO2 met tenminste 55 procent ten opzichte van het niveau van 1990, onder de titel ‘Fit for 55’. Lidstaten krijgen vervolgens tot 31 december 2023 de tijd om deze plannen om te zetten in wetgeving teneinde aan doelstelling te kunnen voldoen.
Overgangsperiode
Voorzitter Jean-Charles Herrenschmidt van Cecra: “Het is noodzakelijk om verder te gaan op de weg naar zero- en lage-emissievoertuigen teneinde het uiteindelijke doel van de Europese Commissie van een CO2-neutraal Europa te kunnen bereiken. De autobedrijven verwelkomen alle nieuwe technologieën om de CO2-uitstoot te kunnen beperken. Wel is daarvoor een zekere overgangsperiode noodzakelijk, zodat onze bedrijven zich kunnen voorbereiden op toekomstige uitdagingen en hoogstaand onderhoud en reparatie van de auto’s van morgen te kunnen garanderen.”
Cecra merkt daarbij op dat een uitbreiding van de laadinfrastructuur een cruciale voorwaarde is voor de grootschalige verkoop van zero- en lage-emissievoertuigen. Europese consumenten zullen alleen overstappen op dergelijke voertuigen als de infrastructuur beschikbaar is. Een overgangsperiode, zodat bedrijven zich kunnen omvormen, is volgens Cecra evenzeer noodzakelijk als een versnelde uitrol van laadinfrastructuur.