De aftermarket heeft al te kampen met een structurele daling van het aantal onderhouds- en reparatiewerkzaamheden. Daar komt nog eens bovenop dat bepaalde onderdelen op termijn een hele andere vervangingsfrequentie zullen krijgen.

Uitlaten en koppelingen zorgden vroeger voor een regelmatige omzet in de werkplaats. Door een sterk verbeterde kwaliteit hebben deze producten een lagere vervangingsfrequentie gekregen. Een ander goed voorbeeld is de aandrijfriem. Nu is dat nog een belangrijke omzetmaker, mede door de opkomst van distributiekits. Tijdens de noodzakelijke vervanging van de riem worden steeds vaker ook andere onderdelen vervangen, zoals spanrollen, krukaspoulie en waterpomp. Dat maakt een reparatie duurder en complexer, maar het blijft een vervanging (in volume) die minder vaak zal worden uitgevoerd. Deze daling zal niet meer worden gecompenseerd door hogere prijzen van distributiekits.

Ook door de gestage toename van de aandrijfketting zal het riemenvolume afnemen. De aandrijfketting heeft in ieder geval een geplande levensduur van enkele honderdduizenden kilometers. Het gebruik van riemen of kettingen is vooral een zaak van de constructeur.

Lees hier het hele artikel in Aftersales Magazine nummer 11, voorzien van diverse cijferoverzichten >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 november 2025
Autobedrijf aansprakelijk na hack mailbox?
3 november 2025
Autoverkoop zet stijgende lijn voort in oktober
3 november 2025
AutoProfijt op weg naar de 100
3 november 2025
De kleurrijke carwashmarkt
31 oktober 2025
Van Mossel neemt Polestar Amsterdam over
31 oktober 2025
Omzet LKQ stijgt 1,3 procent in derde kwartaal 2025
Meest bekeken berichten
Recente reacties