Internetverkoop en e-commerce in de autobranche krijgen meer voet aan de grond en consumenten gebruiken het internet niet meer alleen als informatiebron, maar doen ook steeds vaker online aankopen. Steeds meer occasionportalen komen daarom met hun eigen app, zo ook Autowereld.nl. Zij lanceerde onlangs Kenteken Info voor Iphone en Android, dat al meer dan 10.000 keer is geïnstalleerd.
Peter Langenkamp van Autowereld.nl geeft in het kort de werking aan: “De app is uniek, want je kunt op basis van het kenteken van een auto niet alleen de gegevens opvragen, zoals model, uitvoering, RDW data als APK datum en kilometerstand, gemiddelde prijs, vermogen en acceleratie, maar je krijgt ook de vergelijkbare occasions bij jou in de buurt te zien. Tevens kun je zoekopdrachten en occasions opslaan en notificaties in de app ontvangen bij nieuw aanbod. Alle gegevens uit de app kunnen ook gesynchroniseerd worden met een account op de website. Met de GPS-locatie van een mobiele telefoon kunnen we nog meer relevantie toevoegen, zonder dat de gebruiker daar iets voor hoeft te doen.”
Overzicht apps in de branche
Dat de autobranche het werken met apps al breed heeft omarmd, blijkt uit de vele varianten die al verkrijgbaar zijn in de appstores. Zo vind je bijvoorbeeld laadpalen via een app, heeft Goodyear een File-Flits app, verkoopt Profile Tyrecenter velgen via haar velgenapp, brengt Exide Technologies de juiste accu bij de koper via de zogenaamde Battery Finder app, beheert Tom Tom via de applicatie het wagenpark en heeft Sikkens haar eigen kleurenapp.