RAI Vereniging heeft een ‘dubbel gevoel’ bij het Belastingakkoord 2014 dat deze week door de Tweede Kamer is aangenomen. De extra belastingmaatregelen worden als pijnlijk ervaren maar de duidelijkheid is weer een plus, volgens de branchevereniging.
De maatregelen op een rijtje:
Voor de bijtelling wordt per 2014 verschil gemaakt tussen de volledig elektrische auto’s (4 procent bijtelling) en plug-in hybride auto’s met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer (7 porcent bijtelling).
BPM
De bovengrens van de BPM-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s wordt per 1 januari 2014 aangescherpt. De BPM-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s is in 2014 van kracht bij een CO2-uitstoot van minder dan 86 gram per kilometer bij dieselauto’s en minder dan 89 gram/km voor overige brandstoffen. Met ingang van 1 januari 2015 wordt de BPM-vrijstelling beperkt tot auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer.
Oldtimers
De leeftijdsgrens van de MRB-vrijstelling voor oldtimers schuift per 2014 op naar 40 jaar. Voor benzineauto’s tussen de 26 en 40 jaar is een overgangsregeling gemaakt. Voor deze auto’s geldt een kwarttarief van maximaal € 120 per jaar, mits zij in de maanden december, januari en februari niet worden gebruikt. Die “winterstop” gaat voor de eerste keer gelden per december 2014.
Accijnzen
Met ingang van 2014 gaan de accijnzen – naast de gebruikelijke indexatie – met 7 cent omhoog voor een liter LPG en met 3 cent voor een liter diesel.
De aangenomen wetsvoorstellen gaan nu voor behandeling naar de Eerste Kamer die de voorstellen in de loop van december zal behandelen.