Opnieuw tegenwind voor Uber: volgens het Europees Hof van Justitie is het bedrijf ‘gewoon’ een transporteur en niet slechts een online dienstverlener die vraag en aanbod bundelt.

uber-3De uitspraak betekent dat particuliere chauffeurs die werken met de app Uber-POP zich in heel Europa dienen te conformeren aan nationale regels. Ook moeten ze een taxivergunning hebben. In Nederland is Uber-POP sinds 2014 verboden.

Oneerlijke concurrentie

Het oordeel van het Hof kwam vanochtend in een rechtszaak die beroepstaxichauffeurs uit Barcelona hadden aangespannen. Zij beschouwden Uber-POP als oneerlijke concurrentie. Vooruitlopend op het oordeel had de Spaanse rechter advies gevraagd aan het Hof. Aangezien particuliere rijders zonder het Uber-systeem kunnen fluiten naar klanten, bestaat er volgens het Hof een directe relatie tussen de geboden bemiddeling en de daadwerkelijke ritten. Van slechts een rol als digitale intermediair, zoals Uber zelf stelt, is dan ook geen sprake. Daarmee beweegt de onderneming zich juridisch gezien op het terrein van vervoer. Met als consequentie dat Europese lidstaten ieder voor zich de criteria mogen bepalen waaraan chauffeurs van Uber zich moeten houden.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
19 mei 2025
MG opent grootste MG brandstore van Europa in Roermond
19 mei 2025
Aantal laadpunten gestegen, stagnatie dreigt
19 mei 2025
Vrouwen aan het stuur
19 mei 2025
Requal Equipment
16 mei 2025
Kwart jongeren kiest autoverzekering via vergelijkingssite
16 mei 2025
Nu nog een hobby
Meest bekeken berichten
Recente reacties