Dat de rol van de bakker en de slager zou fuseren met die van de kruidenier tot wat wij nu kennen als supermarkt zagen kenners destijds wel aankomen. Toch zijn er desondanks heel wat bakkers en slagers ten onder gegaan.

Sommigen verstard als konijnen in de koplampen, anderen meer als de spreekwoordelijke struisvogels de aankomende waarheid ontkennend. Intussen zijn de kruideniers supermarkten geworden met bakkersen slagersactiviteiten. Natuurlijk, de kwaliteit van en aandacht voor het product staat er volgens velen in de schaduw van de specialist, maar de consument ‘stemt met de portemonnee’: zegt de specialisten te verkiezen maar gemak en prijs leiden toch naar de supermarkt. Steeds weer. Het is niet het einde van de gespecialiseerde bakker of slager, integendeel. Dat het aantal bakkers in vijftig jaar tijd tot een vijfde kromp is schokkend voor de tachtig procent die tot de afvallers behoorden. De rest onderneemt nog altijd…

De strijd verlegt zich nu naar een hoger plan: de supermarkten concurreren niet meer met de lokale specialisten maar met elkaar, in prijsoorlogen die er niet om liegen en de inkoopvoordelen maximaal benuttend richting de fabrikanten, die de bittere pil dienen te slikken.

Supermarktexpert Gerard Rutte bestudeert deze ontwikkelingen al jaren en sprak tijdens het Nationaal Bandencongres onder meer over de strijd op merkenniveau. Waar ligt je focus als je immers als supermarkt een veelvoud aan A-merken en budgetlijnen vermarkt? Kies je voor de aantallen, wetende dat die merken afzonderlijk de marge niet kunnen bieden maar dat het volume dit wel goedmaakt. Als dat tenminste gebeurt?

De link met de bandenmarkt is een logische want van oudsher is de band een specialisme dat het verdient om alle focus te krijgen. Sterker: het gemiddeld dealerbedrijf heeft jarenlang de bandenbusiness uit handen laten glippen richting die specialist en natuurlijk de op prijs sturende fitters. Inmiddels is het rode koord midden op het touw weer de andere kant op aan het bewegen. Het spelletje touwtrekken is nog niet gespeeld en de specialisten lijken een andere strategie te gaan omarmen: de toekomst is universeel.

Het resultaat is dat het aantal spelers in hetzelfde marktsegment groter wordt, terwijl de vraag dat niet wordt. Eerder het tegendeel. Succes…

Twitter mee
@barendluiting
#autotechnicus
#technischedata

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties