Voor auto- en garagebedrijven is een vlekkeloze beschikbaarheid van onderdelen cruciaal. Een optimale doorstroming in de werkplaats levert immers een verhoogde efficiency op en dat kan zomaar twee of drie doorgangen per dag meer opleveren.
Vooral op grossiersniveau is de beschikbaarheid van onderdelen van doorslaggevende invloed. Daarbij is één van de factoren die meespeelt de huidige concentratietendens binnen de onderdelenketen. Vooral deelreparatie en deelonderhoud hebben geleid tot een hoger (noodzakelijk) aantal doorgangen in de werkplaats. Optimale efficiency is geboden in de werkplaats en dus dient een werkplek zo snel mogelijk weer vrij te zijn voor de volgende klus. Zeker in het relatief kleinere universele bedrijf wordt dat steeds belangrijker.
Utopisch
Een monteur zou het liefst ongestoord met een klus bezig zijn. Maar in de praktijk blijkt dat in 15 tot 20 procent van de gevallen de benodigde onderdelen niet direct voorhanden zijn. Meestal heeft de grossier wel een same day delivery concept, waardoor het onderdeel nog dezelfde dag wordt bezorgd, zodat de opdracht nog diezelfde dag kan worden afgerond. Gevolg is natuurlijk wel dat zo’n ‘wachtende’ auto ondertussen een werkplek in beslag neemt, al is het misschien maar een uurtje.
Grossiers merken dat hoe hoger hun directe uitleveringsgraad is, hoe loyaler garagisten zijn aan hun bedrijf. Garagisten verlangen steeds vaker dat alle benodigde onderdelen direct beschikbaar zijn, ondanks de same day delivery oplossing. Dat lijkt een utopische vraag, maar straks krijgt de branche misschien wel het juiste antwoord, mede als gevolg van de huidige overnamegolf en concentratietendens.