De wetenschap stelt dat verandering de enige constante is. Darwin concludeerde dat veranderen je sterk maakt, het overleven garandeert. Veranderen geeft vaak onzekerheid: de kop in de wind of de hakken in het zand tot gevolg.

In de verzadigde autobranche betekent veranderen vaak ook verdringing. De strijd om de klant en het bestaan brandt los. Werkplaatsconcepten die zich in de regio laten gelden, dealervestigingen die van merk veranderen, gewijzigde businessmodellen bij fi tters en grossiers of nieuwe toetreders, allemaal hebben ze verandering tot gevolg waarbij niemand het zich kan veroorloven stil te blijven zitten.

Een les van de crisis 2008-2009 is dat je niet stil mag blijven staan, ook niet in goede tijden. Veranderen is echter niet makkelijk. Hoe groter een onderneming, des te moeilijker een veranderingsproces is of überhaupt om snel en fl exibel te kunnen reageren. Hier zijn kleine bedrijven in het voordeel: door hun relatieve schaalkleinte vaak onzichtbaar, wat echter geen nadeel hoeft te zijn.

In het huidige tijdsbeeld staan sterke managers op die steeds vaker de prijs inzetten als marketinginstrument. Kijk om je heen en je ziet een groeiend aantal bedrijven het prijswapen inzetten. Natuurlijk hebben onderin de bedrijfskolom klanten (autobedrijven en de consument) daar voordeel van. De grote veranderingen vinden plaats binnen de onderdelen logistiek. Een door branche kenners langverwachte ‘combinatie’ is hieraan debet: autofabrikanten en grossiersgroepen.

Autofabrikanten willen volume; behalve met auto’s ook met onderdelen. Dealers bieden weinig soelaas om de onderdelenomzet te vergroten. Daarom worden grossiers(groepen) gezocht die originele onderdelen, in de originele verpakking, voor een scherpe prijs in het assortiment willen opnemen.

Duitse grossiers lijken hier een katalysator. Coler uit Münster (Volkswagen, Opel, Fiat), de Dello-groep uit Hamburg (Opel) of Autoteile Post (zie Aftersales Magazine 8) bijvoorbeeld realiseren een groeiende afzet van automerkgebonden onderdelen naar merkspecialisten, universele garages en schadeherstellers. Zij zoeken, onder druk van de verzadigde Duitse markt, klanten in Nederland. Er zijn twee drempels. Een onderdeel kan niet à la minute geleverd worden en ze hebben niet die diensten beschikbaar die grossiers aan garage bedrijven leveren. Een Duitse manager zegt te willen bereiken dat, door de combi natie origineel en prijs, de werkplaatsklant bereid is zijn auto een nachtje te laten staan. "De klant is zo opgevoed dat hij bijna overal op wacht. We willen dat terugveranderen."

Klaar-terwijl-u-wacht of u-belt-en-wij-rijden, is een belangrijk concurrentievoordeel voor autobedrijven en zeker grossiers. Als de Duitse wens werkelijkheid wordt (Franse en Britse distributeurs kijken mee), dan zal de Nederlandse grossier moeten meeveranderen. Onderdelendistributeurs zullen eveneens hun rol tegen het licht houden. Kortom, iedereen zal zich moeten voorbereiden op nieuwe tijden. En mislukt de strategie van de combi autofabrikant-grossier, dan is de voorbereiding op een ander business model niet voor niets geweest. Want zelfs van bijna veranderen kun je
sterker worden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 december 2024
‘Behandel klant weer als koning’
13 december 2024
Rooskleurige toekomst voor universeel
13 december 2024
Mengelers breidt uit met Toyota Geelen Weert
13 december 2024
PPG valt in de prijzen met PPG LINQ™ Color
12 december 2024
Twee benoemingen in bestuur RAI Aftermarket
12 december 2024
Leasys breidt uit met privé-occasionlease
Meest bekeken berichten
Recente reacties