Uit een internationaal onderzoek van Corporate Vehicle Observatory (CVO) in de zakelijke automarkt, blijkt dat in Nederland Human Resources (HR) een grote rol speelt in beslissingen over het wagenparkbeleid. Daarnaast wordt de auto van de zaak in Nederland relatief vaak gezien als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Dit in tegenstelling tot andere Europese landen.
Aanvullend liet CVO in Nederland een onderzoek door Heliview uitvoeren naar de nieuwe belastingmaatregelen voor een zakelijke auto. Uit dit onderzoek blijkt dat bedrijven negatief zijn over de maatregelen.
Zo vindt 65 procent het vervallen van de belastingvrije vergoedingsmogelijkheid van 19 cent per kilometer een slecht plan. Daarnaast staat 59 procent negatief tegenover het plan om voor berijders met een 500-kilometer-verklaring het woon-werkverkeer als privé aan te merken.
Volgens CVO is het opvallend dat (met name grote) bedrijven niet de neiging hebben over te gaan tot compensatie van de ongunstige belastingmaatregelen. Driekwart van de bedrijven doet niets om de medewerker te compenseren.
Achterover leunen
Jeff Bolders, algemeen directeur Arval Nederland: “De uitkomsten van beide onderzoeken laten natuurlijk een groot spanningsveld zien. Wij denken dat het belangrijk is dat bedrijven niet achterover gaan leunen. HR neemt nu al veel beslissingen over het wagenparkbeleid. Dit is een mooie kans om zich nog meer te profileren en de spil te zijn tussen werkgever en werknemer. Leasemaatschappijen kunnen hierin ondersteunen en zich hierop onderscheiden.”