ING Economisch Bureau verwacht dat het aantal registraties van nieuwe auto’s in 2012 terugloopt tot 475.000, terwijl dit aantal in 2011 naar verwachting nog op 540.000 uitkomt. Dit relatief hoge aantal registraties draagt overigens niet bij aan de winstgevendheid van dealers.
Marges staan onder druk door het grote aandeel kleine auto’s. Dealers zullen hun focus daarom de komende tijd meer en meer richting aftersales verleggen. Hierin kan e-commerce een belangrijke rol gaan spelen.
Door universele werkplaatsen te creëren kunnen dealers meer merken bedienen en maken zij meer kans bezitters van oudere auto’s binnen te halen. Het potentiële wagenpark wordt vele malen groter. Om dit te bewerkstelligen sluiten sommige dealerbedrijven zich aan bij bestaande universele concepten. Anderen kiezen ervoor hun eigen concept of formule te starten. Hiertoe behoren onder meer Martin Schilder, Pon, Markeur met Auto Rob en Stern.
De kans is overigens groot dat naast aftersales ook occasionactiviteiten van dealers meer richting universele concepten getrokken worden.
Fabrikanten geven tegelijkertijd ook enig tegengas door bijvoorbeeld zelf met budgetachtige merkconcepten te komen om oudere auto’s terug te halen richting hun merk. Voorbeelden zijn Motrio van Renault en Direct Express van Volkswagen.
“De gang richting universele aftersalesactiviteiten belooft vooral veel goeds voor consumenten die kunnen profiteren van (nog) meer concurrentie in reparatie en onderhoud. Daar komt nog eens bij dat deze markt naar verwachting in snel tempo transparanter zal worden. Daarin kan internet een zeer belangrijke rol gaan spelen”, aldus ING in haar automotive kwartaalbericht.
Download hier het complete kwartaalbericht ING Autoretail >>
[responsive-video identifier=”IFr4OiMP-vU”]