Terwijl in diverse retailsegmenten online winkelen een steeds belangrijkere rol inneemt, lijkt de rol van e-commerce in automotive nog steeds beperkt. “Al jaren wordt stevig discussie gevoerd over de kansen van internet in de verkoop van auto’s. Hoewel op kleine schaal enkele initiatieven succesvol zijn, blijft de grote doorbraak vooralsnog uit”, aldus ING Autoretail in haar kwartaalbericht.
Wel speelt internet een grote rol in het oriëntatieproces van consumenten en zijn diverse diensten, zoals autoverzekeringen en autoverhuur, flink gegroeid op het internet. ING Economisch Bureau ziet met name mogelijkheden ontstaan in aftersales.
Juist daar kan ingesprongen worden op de voordelen van online shopping, zoals gemak, lage prijs en 24-uurs bestelmogelijkheden. Daarnaast biedt internet voor consumenten mogelijkheden om rustig kennis op te doen op het vlak van reparatie, onderhoud en onderdelen. Het afgelopen jaar zijn met name bandenwebshops als Popgom en Autobandenmarkt.nl in opkomst geraakt.
Volgens ING is de kans groot dat het online aanbod alleen maar verder zal toenemen nu ook merkdealers steeds vaker universele concepten willen neerzetten. “Een serieuze webshop in onderdelen wordt een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering en tevens een belangrijke troef om consumenten de garage binnen te halen.” Naast onderdelen kan ook gedacht worden aan onderhoud. Er bestaan inmiddels websites waarbij afspraken gepland kunnen worden bij autobedrijven en in de VS kan men gebruik maken van iPhone apps, met daarop informatie over de dichtstbijzijnde garages, waarderingscijfers en data waarop afspraken ingepland kunnen worden.
Internet heeft wel een grote impact gehad op de manier waarop consumenten hun auto kiezen. Technische informatie, autotests en gebruikerservaringen zijn allemaal online te raadplegen en auto’s kunnen via internet geconfigureerd worden. De functie van dealers in het verkoopproces is veelal teruggebracht tot locatie voor een proefrit en de plek om de oude auto in te ruilen en te onderhandelen over een nieuwe. Binnen het oriëntatiegedrag van consumenten wint internet met 66 procent het van de showroom (39 procent).
Bij de dienstverlening op internet rondom auto’s speelt e-commerce wel degelijk een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan autoverzekeringen, waar internet het vergelijken en afsluiten sterk heeft vergemakkelijkt. Volgens Assurantie Magazine wordt inmiddels 36 procent van de autoverzekeringen online afgesloten. Ook in financiering en leasing wint internet aan populariteit.
Download hier het complete kwartaalbericht ING Autoretail >>