Vorig jaar werd op onze aardbol de 7-miljardste wereldburger verwelkomd. Vooral in Azië groeit de bevolking. Behalve in Japan; daar wordt de komende 40 jaar een daling verwacht van de zeer oude bevolking van 127 naar 90 miljoen zielen. Ook in Europa wordt een teruggang voorspeld. Desondanks is de verwachting dat de wereld in 2040, ongeveer negen miljard bewoners zal tellen.
De Chinese economie was in 2010 groter dan de Japanse, de tweede economie in de wereld, en bleef die voorsprong behouden in 2011. Veel analisten verwachten dat China (en India) de komende jaren de belangrijkste regisseurs worden van de supply chain. China levert bijvoorbeeld al meer dan 50 procent van de wereldwijde staalproductie. Brazilië passeerde vorig jaar Groot-Brittannië als vijfde economie in de wereld. Zowel het IMF, de ECB als individuele landen, hopen dat Beijing als crisisbankier wil optreden en dit jaar Europees schuldpapier opkoopt. China als ruggensteun voor Europese economische groei!
Wist u overigens dat de gemiddelde wereldburger 28 jaar is, geen bankrekening heeft, $12.000 per jaar verdient, een mobieltje en auto heeft, man is en maar één taal spreekt? Het gaat om de Han Chinees; een bevolkingsgroep die zo groot is dat ze het gemiddeldevan de wereld bepalen! Internationaal actieve ondernemingen investeren het liefst in regio’s met structurele groeiverwachtingen. De automobielindustrie is er een goed voorbeeld van. Steeds meer worden de grenzen opgezocht gezocht, ook politiek. Volvo, toch een Chinese dochter, wil investeren in de VS. Maar een ‘Chinees’, hoe Zweeds het imago ook wordt opgehouden, stuit bij de Amerikanen op opgetrokken wenkbrauwen. En Fiat- en Chrysler-topman Sergio Marchionne, stelt regelmatig de Italiaanse roots ter discussie. Veel autofabrikanten zitten massaal in China en India, om over Brazilië en Rusland nog maar te zwijgen. Nu de fabrikanten van onderdelen. Enkelen zijn hun klanten gevolgd, anderen staan te trappelen en weer anderen staan onder druk van hun ‘nieuwe Vaderland’. Want op import voor hun groeiende aftermarket zitten die landen niet te wachten, ze willen productiefaciliteiten en export!
Wat betekent dit voor de Westerse werkgelegenheid en economie? Welke Europese consument koopt nog om de paar jaar een nieuwe auto? Door de crisis hebben 400.000 Grieken vorig jaar hun auto weg gedaan. Internationale occasionhandelaren hebben er een goudmijn aangeboord. In Duitsland is het autobezit onder 18-29 jarigen de afgelopen tien jaar gedaald van ruim vijftig- naar minder dan 35 procent. Een trend die ook in andere landen zichtbaar wordt. Onlangs sprak ik de directeur van een Amerikaanse autoverzekeraar. De man woont en werkt in New York en heeft GEEN eigen auto. Hij huurt er één als hij de stad uit moet, maar anders doet hij alles met het openbaar vervoer of de Yellow Cab. Alleen bij zijn tweede huis, ver buiten de bewoonde wereld, heeft hij een auto voor de deur. Nu maar hopen dat veel mensen een tweede huis gaan kopen, ondanks de crisis. Goed voor het autobezit.