In de huidige communicatiestromen, overheerst door digitale gadgets, wordt onzin snel geloofd. Misverstanden via een muisklik zijn sneller de wereld in dan uit en persoonlijke contacten vervagen sowieso.
In juist dat laatste is meestal de basis voor een stevige band tussen ondernemers, zelfs als de betreffende managers concurrenten zijn. En waar een gezonde concurrentie heerst, kun je meestal spreken van een gezonde branche.
Relaties kunnen daarom niet vroeg genoeg worden gelegd. JCG Business Club, de afdeling jong management van RAI Vereniging afdeling Autovak, bevordert met een jong netwerk van ruim 20 leden, een groot aantal wrijvingsloze contactmomenten tussen bedrijven. De jonge managers en ondernemers (ieder lid moet aangesloten zijn bij de RAI Vereniging, afdeling Autovak en beslissingsbevoegd zijn), vormen een hechte club, ondanks de soms stevige concurrentiestrijd. Omdat deze managers en ondernemers in een later stadium vaak aan de top van hun onderneming terecht komen, blijven de goede relaties veelal bestaan. Ik hoef u niet uit te leggen dat het soms belangrijk kan zijn om even de telefoon te kunnen pakken om een vermeend geschil te voorkomen. Ken je elkaar, dan wint de ratio het van de emotie en drinken potentiële kemphanen snel weer een biertje met elkaar.
Jongeren worden ouder, niks aan te doen, en dat betekent dat er ieder jaar weer ruimte komt voor nieuwe leden. De drempel is laag. Bovendien ontstaan regelmatig al na korte tijd commerciële relaties; het nut van een goed netwerk is daarmee al snel bewezen. En om de raderen van het netwerk soepel te laten draaien, wordt door het bestuur continu gewerkt aan een assortiment ‘smeermiddelen’. Ieder voorjaar een bedrijfsbezoek, inclusief actueel discussiethema, en in mei een buitenlandse reis naar een fabrikant of andere interessante onderneming. In september is de jaarvergadering, met wederom een actueel thema en in november een jaarfeest, waar ook de partners elkaar kunnen leren kennen. Branchebreed is er bovendien het jaarlijkse golftoernooi, waar het netwerk zich vaak sterk competitief manifesteert. Al deze activiteiten vormen de basis voor een goed lopende JCG Business Club. Onze ervaring is dat we ook een lerende taak vervullen. Een jonge manager mist soms nog wat bagage. Maar door raadpleging bij een collega-ondernemer vallen puzzelstukjes op hun plaats of blijkt er een simpele oplossing voor iets dat eerst een megaprobleem leek.
Elkaar versterken is dan ook een belangrijke doelstelling van JCG Business Club. Voor de komende maanden lijken de economische ontwikkelingen niet altijd even gunstig. Juist in zo’n periode wordt, naar mijn idee, de waarde van een gesmeerd netwerk alleen maar groter. Op een creatieve manier met elkaar nadenken over mogelijke kansen, is beter dan in je eentje naar problemen kijken.