Onlangs organiseerden Bovag en RAI een bijeenkomst over Big Data en privacy. Deze werd gehouden om politici en het grote publiek attent te maken op de keuzevrijheid die consumenten moeten krijgen in het aanstaande telematicatijdperk.
De avond ervoor kreeg de pers het Bovagstandpunt Big Data toegestuurd. Daarin een, vanuit de retailers in onze branche bezien, oproep aan de politiek om de regie over de data van de connected klant en dito auto, bij het Bovaglid te houden. Zeker niet bij de fabrikant. Oké, het is wat kort door de bocht, maar zoals een Bovag-woordvoerder op de radio stelde: de dealer moet geen zetbaas van de fabrikant worden en zelf de binding met de klant behouden. Bovag stelt voor dat de koper van een nieuwe auto duidelijk uitgelegd krijgt dat er keuzevrijheid is. Transparantie moet hoog in het vaandel staan, stelt Bovag.
Einde van de dag ging ik even naar de kapper. Mijn grijze haren moesten korter om maximaal te kunnen profiteren van de eerste zonnestralen. In de stoel naast mij, een universele garageondernemer, een Bovaglid uit de Almeerse regio. Een klein bedrijf met een ondernemer waarvan je weleens denkt; zou die zich überhaupt druk maken om de wereld om zich heen. Niks bleek minder waar. Toen ik hem vroeg hoe hij denkt over Big Data, over privacy en zijn visie op telematica, kwam hij met een statement dat hem al lang op de tong lag. Hij heeft de indruk dat Bovag in de telematicadiscussie vooral het belang van dealers naar voren brengt en niet van universele bedrijven. Ik was het niet helemaal met hem eens, maar begreep al snel wat hij bedoelde. Hij wil dat Right to Connect wordt doorgetrokken naar Right to Repair. Als de Bovag tenminste echt naar transparantie streeft. Daarom in KOEIENLETTERS een alinea die ik samen met hem opstelde. Bovag mag deze zo gebruiken in hun Big Data stukken.
“GEACHTE KLANT. U KUNT KIEZEN WIE U TOEGANG TOT DE DOOR UW AUTO GEGENEREERDE DATA GEEFT. U BENT VRIJ TE KIEZEN MET WIE U IN ZEE GAAT. DAT IS EEN RECHT, UW RECHT. TEGELIJKERTIJD WILLEN WIJ U ATTENT MAKEN OP HET FEIT DAT DIT OOK GELDT VOOR DE KEUZE VAN UW ONDERHOUDSADRES. U KUNT MET UW NIEUWE AUTO TERECHT BIJ ALLE BOVAGLEDEN, OOK DE ONAFHANKELIJKE AUTOBEDRIJVEN. BELANGRIJK IS DAT U WEET DAT U HIERDOOR UW RECHT OP DE MERKGARANTIE NIET VERLIEST, MITS HET UNIVERSELE AUTOBEDRIJF HET ONDERHOUD UITVOERT CONFORM DE MERKSPECIFICATIES. DAT GELDT ZELFS VOOR NIET-BOVAGBEDRIJVEN EN AUTOSERVICEKETENS.”
Dat zou pas transparant zijn van de brancheorganisatie, die er uiteraard niet alleen voor de dealers is, maar ook voor universele garages. En maximale transparantie richting consument als je ook durft te stellen dat zelfs niet-Bovagleden in het lijstje Right to Repair thuis horen. Was het een Freudiaanse verspreking of had de betreffende reporter van Radio 1 door dat het universele kanaal aan de zijlijn staat. Hij sloot het Big Data item af met de woorden: ‘En dat is het standpunt van Bovag, de vereniging voor autodealers’.