Wie de Fiat 500 van 1957 vergelijkt met de remake van vijftig jaar later ziet het direct: kleine auto’s worden groot. De gemiddelde auto in Nederland beschikt tegenwoordig zelfs over 50 liter meer ruimte dan halverwege de jaren 90.

Dit blijkt uit een analyse door autovergelijker Gaspedaal.nl op basis van de officiële specificaties, zoals gepubliceerd in Autoweek Carbase, van 21.361 unieke automodellen. “De afgelopen jaren zijn auto’s gemiddeld langer en breder geworden. Dat is goed terug te zien in de kofferruimte, die is in dertig jaar gemiddeld met ruim 12 procent toegenomen”, legt Jasper Verweij, auto-expert bij Gaspedaal.nl uit.

A-segment

In het A-segment maakte de Renault Twingo een flinke groei door. De eerste versie uit 1993 had een kofferinhoud van 168 liter. Bij de derde generatie is dat gegroeid naar 219 liter, een toename van meer dan 30 procent.

B-segment

In het segment compacte auto’s springt de Opel Corsa eruit. In 1982 werd de eerste Corsa in Nederland op kenteken gezet. “Destijds nog met een kofferinhoud van 225 liter, maar dat is bij vrijwel iedere generatie een beetje toegenomen. Inmiddels zijn we aangekomen bij de zesde generatie, de Opel Corsa F, die met 309 liter een 37 procent grotere kofferruimte heeft dan het origineel”, legt Verweijuit.

Suv

Het segment met sports utility vehicles (suv) is sinds de eeuwwisseling erg populair. Jasper Verweij van Gaspedaal.nl: “De hoge instap, vele ruimte en prettige rijeigenschappen zorgden voor een explosieve groei van suv-verkoopcijfers. Ook in dit segment zie je een indrukwekkende groei van de bagageruimte.”

Zo had de Toyota RAV4 in 1994 nog een kofferinhoud van 410 liter, de huidige RAV4 (XA50) heeft 41 procent meer ruimte; 580 liter. Bij de Kia Sportage bood het model in de jaren 90 nog 373 liter ruimte, maar in de recente Kia Sportage JE is dat uitgekomen op 667 liter. Dat komt neer op een groei van bijna 80 procent.

C-segment

“In het middensegment ligt de focus eerder op comfort en afwerking, dan op de kofferruimte. Ook hier kun je meer bagage kwijt dan vroeger, maar de groei is minder spectaculair dan in het kleinere segment”, aldus Verweij.

Dit is onder andere goed te zien bij de afmetingen van de Mercedes-Benz C-klasse. Sinds 1992 nam de kofferinhoud met 9 procent toe, van 465 naar 490 liter. De kofferruimte van de Audi A4 is in 30 jaar tijd eveneens met ongeveer 9 procent toegenomen. De huidige generatie heeft 40 liter meer inhoud.

Uitzondering

De Porsche 911 vormt een uitzondering. Bij deze auto is de kofferinhoud duidelijk van ondergeschikt belang. De eerste generaties van de Porsche 911 hadden nog een kofferruimte van zo’n 200 liter, maar sinds de Porsche 911-993 uit 1994 fluctueert dit tussen de 123 en 135 liter.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35