Als aanpassing van de motorrijtuigenbelasting uitblijft zal dat een negatief effect hebben op de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Terwijl dit juist hard nodig is om de duurzaamheidsdoelstellingen van de overheid te bereiken.
Dat stelt Erik Slaaf, sectorspecialist Transport, Logistics & Mobility bij ING Sector Banking in reactie op de uitkomsten van het jaarlijkse EV- en Berijdersonderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders (VER), de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Rijksuniversiteit Groningen.
Terug naar brandstofauto
Daaruit blijkt dat 54 procent van de particuliere EV-rijders niet langer kiest voor een elektrische auto wanneer de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s door het hogere gewicht van de elektrische auto gemiddeld 60 procent hoger wordt dan van een vergelijkbare benzineauto. Dat dreigt te gebeuren wanneer vanaf 2025 ook eigenaren van een elektrische auto motorrijtuigenbelasting moeten gaan betalen.
Prikkels
Bedrijven kunnen met elektrische auto’s op een eenvoudige en relatief goedkope manier de uitstoot van hun zakelijke verkeer verminderen, stelt Slaaf. Voor particulieren ligt dat anders. Elektrische auto’s zijn nog steeds duurder dan vergelijkbare brandstofauto’s. Daarom blijven positieve financiële prikkels nodig om verdere groei van elektrisch rijden te stimuleren, aldus Slaaf.