Op het N1 Business Forum in Monaco hebben Nexus Automotive International, het wereldwijde samenwerkingsverband voor onderdelendistributeurs uit de onafhankelijke aftermarket, en autofabrikant Stellantis bekendgemaakt dat er gesprekken zijn gestart over een mogelijke samenwerking.
Partijen benadrukken dat er geen sprake is van overname of deelname in Nexus. “Het gaat om een mogelijk strategische samenwerking waarvan beide ondernemingen beter moeten worden”, stelt Gaël Escribe, ceo van Nexus. Een team van dertig medewerkers van Stellantis en Nexus zal de komende tijd de diverse opties bespreken en prioriteiten stellen.
Wereldwijd
Eén optie werd al gemeld, namelijk dat de VS, Azië en het Midden-Oosten de eerste prioriteit zal zijn. Europa zal pas in een later stadium worden bekeken. Daarnaast zal de gezamenlijk inkoopkracht worden geïnventariseerd, inclusief wellicht de aansluiting van bijvoorbeeld Distrigo bij Nexus.
Andersom zouden distributeurs en grossiers uit het Nexus-netwerk in bepaalde regio’s heel goed het universele netwerk Eurorepar van Stellantis kunnen gaan beleveren. De nu gemaakte overeenkomst maakt deel uit van een wereldwijd initiatief, en ligt in lijn met het versterken van onze erkende reparateurs en Eurorepar Car Service-netwerkactiviteiten.
“Door gebruik te maken van de Nexus community en daarbij het 360° productaanbod van Stellantis (Mopar en IAM-parts), versterken we onze beider posities en ligt de daarbij uitgesproken groeiambitie eveneens in lijn met de doelstellingen van het Stellantis strategisch plan Dare Forward 2030. We zijn verheugd om de bekrachtiging van dit partnerschap met Nexus aan te kondigen waar onze beide bedrijven van zullen profiteren”, benadrukt Sylvie Layec, Senior Vice President global sales & marketing bij Stellantis Parts & Services.