U kunt 2010 al weer vergeten. U heeft het gered, de eindstreep gehaald, uw spel gespeeld. U bent er nog en uw onderneming heeft de deuren wijd open staan om de klant te ontvangen. Met het hele team in de startblokken voor 2011, want een nieuwe ronde van het ondernemingsspel dient zich aan.
Nu verder, een level hoger wellicht. Een spelletje dat u wel serieus moet spelen. Maar welke spelregels hanteren we in 2011? Wat is uw inzet?
De meeste autofabrikanten gaan komend jaar uit van 500.000 stuks nieuw in Nederland te verkopen personenauto’s. Wat pessimistischere importeurs gaan uit van 480.000 stuks. De occasionverkopen lijken zich licht positief te blijven ontwikkelen. De leasemaatschappijen maken zich op voor een duidelijk beter jaar dan in 2010. De schadeherstelsector is minder positief. Zij kunnen niet veel meer toegeven aan de sturende partijen. Het draait in vooral om de aftermarket. Voor iedereen – merkdealers, universele garages, fitters, schadebedrijven en automaterialengrossiers – geldt dat reparaties en onderhoudsbeurten de hoogte van de prijzenpot bepalen.
Uit het door ICDP voor RAI Vereniging afdeling Autovak en afdeling Auto’s gemaakte onderzoek naar de toekomst van de Nederlandse aftermarket, blijkt duidelijk dat er zich veranderingen aandienen. Maar tegelijkertijd ook kansen. Een dalende behoefte aan regulier onderhoud, maar een stabiel aanbod van reparaties. Stijgende omzetverwachtingen met de bandenverkoop, glasreparaties en ruitvervanging. Een ouder wagenpark, dat middels de APK nog steeds een behoorlijk onderhouds- en reparatiepotentieel vertegenwoordigt. Als deze parameters kloppen, hoe gaat u dan uw managementcapaciteiten inzetten om uw bedrijf door het competitieve katen muisspel te sturen? De vijftien miljoen beurten en reparatieopdrachten zullen licht afnemen, zeker niet toenemen. 2011 zal een jaar worden waarbij u nog slimmer uw spel moet spelen.
Aan de finishlijn op het automobiele spelbord ligt het eindresultaat te wachten. De winnaar is diegene die in de potentieel dalende markt (in volume niet per definitie in geld) een groter marktaandeel weet te realiseren. Dat kan een individueel garage bedrijf zijn, maar natuurlijk ook een keten. De realiteit is dat uw positie op de aftermarket bepalend is. Waar gaat u voor uw reparatie- en onderhoudspotentieel vanuit? Weet u wat er het afgelopen jaar in het wagenpark, qua aantal en invulling, is veranderd in uw regio? Wat was het consumentengedrag? Hoe verschoven de voorkeuren al of niet onder invloed van de krapper geworden inhoud van hun portemonnee? Heeft u in kaart wat uw concurrenten in anders gaan doen? Waar liggen uw kansen om het beter te kunnen doen dan andere aanbieders? Heeft u door met welke attributen u winnend de match kunt afsluiten? Kortom, bent u speelklaar
voor 2011?
Voor ons, als team van Aftersales Magazine was 2010 het eerste jaar. Onze start in maart, heeft tien mooie nummers opgeleverd. Dat vinden we zelf, maar vooral onze lezers en gelukkig ook onze adverteerders. Het komende jaar gaan we voor u twaalf mooie nummers produceren. We zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat mede met Aftersales Magazine uw speelveld duidelijker wordt. Wij hopen bij te dragen aan het inzichtelijk maken van de kansen. Samen met u gaan we de volgende ronde in.
Ik wens u, naast veel gezondheid, in 2011 vooral een winnaarmentaliteit toe, die bij voldoende inzet zal uitmonden in een podiumplaats.