Vanaf 1 januari 2018 geldt de kilometerheffing in België ook voor opleggertrekkende voertuigen van minder dan 3,5 ton maximaal toegelaten massa (MTM) van categorie N1 met carrosseriecode BC. Zij zijn verplicht om een steeds ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord te hebben wanneer zij op de Belgische wegen rijden.

De regeling heeft betrekking op voertuigen die bestemd zijn voor goederenvervoer. Ze hebben alleen een cabine en een koppelingsplaat bestemd om een aanhangwagen aan te koppelen. Daardoor wordt de MTM van de combinatie beduidend hoger dan 3,5 ton. Het zijn voertuigen die gezien hun aard alleen bedoeld zijn voor het vervoer van goederen. Zij verschillen daarin van bestelwagens met trekhaak, waar slechts bij gelegenheid een aanhangwagen gekoppeld wordt.

Gewichtsklasse

De drie Belgische gewesten hebben beslist om deze categorie voertuigen vanaf 2018 kilometerheffing-plichtig te maken. Zij zullen gefactureerd worden per gereden kilometer, in relatie tot hun gewichtsklasse, uitstootnorm en gebruikte weg. Voertuigeigenaars kunnen voor nadere informatie terecht op de website van Viapass. Een voorbeeldfilmpje inzake BE-trekkers is te vinden op het Viapass Youtube-kanaal.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties