Voor meer dan één op de drie Nederlanders is verhogen van de verkeersveiligheid de belangrijkste prioriteit in de komende jaren. Daarnaast willen drie van de tien Nederlanders ook meer regionale fietspaden. Dit blijkt uit Smart Mobility, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 3.000 Nederlanders.
De meeste Nederlanders (36%) vinden dat verhogen van de verkeersveiligheid de hoogste prioriteit moet krijgen binnen het landelijk mobiliteitsbeleid. Extra stimulans voor elektrisch en emissievrij verkeer (30%) en meer regionale fietspaden (29%) worden door drie op de tien het belangrijkste gevonden. Eén op de vijf Nederlanders vindt dat maximum snelheden op snelwegen, meer capaciteit op het spoor en een hogesnelheidslijn tussen de Randstad en provincie prioriteit moeten krijgen.
Het zijn voornamelijk 18 tot 34-jarigen en 50-plussers die vinden dat de overheid prioriteit moet geven aan veiliger verkeer. 35-tot 49-jarigen zijn de voornaamste voorvechters van extra stimulans van elektrisch en emissievrij verkeer. Regionale fietspaden zijn vooral voor 50-plussers de belangrijkste beleidslijn.18 tot 34-jarigen zijn de grootste voorstanders van meer capaciteit op het spoor en een hogesnelheidslijn tussen Randstad en provincie.
Belasting autogebruik
Nederlanders zijn ook gevraagd naar hun mening over het mobiliteitsbeleid van auto’s. De meerderheid (58%) vindt dat vaste belastingen (motorrijtuigenbelasting en bpm) op auto’s moeten worden omgezet naar een belasting op gebruik (bijvoorbeeld kilometerheffing). Daarnaast vindt iets meer dan een derde (35%) dat er in 2030 alleen nog maar emissievrije auto’s nieuw te koop mogen zijn.